صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    گزارشي تكان دهنده از مهمان نوازي ما مرودشتي ها و زيان هاي حضور افغاني ها در اين شهرستان .

     
    371
    :كد
    1385/08/09

    * افغاني ها تاكنون 3500 فرصت را از مرودشتي ها گرفته اند كه به عبارتي 60 ميليارد تومان ضرر به اقتصاد مرودشت محسوب مي گردد .

    * كارگران افغاني سالانه 2 تريليون تومان با سيستم بالشي و بدون پرداخت عوارض و گمركي از كشور خارج مي كنند .



    در اين فرصت مي خواهيم از انسان هايي صحبت كنيم كه همين جا هستند در كشور و در شهر ما حضور مستمر دارند ، سال هاست كه هستند و خيلي وقت ها به كمكمان آمده اند و بيشتر كمكشان كرده ايم . مسلمان هستند و فارسي حرف مي زنند و حالا جوري هم حرف مي زنند كه انگار صاحبخانه اند ، از بس كه به نوعي با ما سر يك سفره اي كه ميزبانش بيش از بيست و پنج سال است آن را مي آرايد و خم به ابرو نمي آورد تا خداي نكرده ميهمان دلتنگ نشود . اما ميهمان گرچه عزيز است ولي همچو نفس خفقان آرد اگر ، آيد و بيرون نرود در سال 1385 بواسطه اي حمله ي ارتش شوراي سابق به كشور افغانستان جمعيت بسيار زيادي از اتباع افغاني به كشور ما سرازير شدند دولت زماني كه مردم ما انقلاب بزرگ اسلامي را پشت سر گذاشته بودند و جنگ تحميلي نيز انتظار مان را مي كشيد .

    در آن سال ها هم افغانستان بزرگترين توليد كننده ي مواد مخدر بود و ايران بزرگترين مرزبان و درگير جنگ و از قربانيان محصول باغ همسايه . اما اين ها و دلايل فراوان ديگر علتي براي نپذيرفتن شان شدند و مزيد هم شد بر علت تا بيش از دو ميليون و پانصد هزار نفر افغاني در كشور حاضر شوند .

    جنگ تحميلي كه تمام شد منتظر رفتنشان بوديم اما آن ها طالبان را با انگشت به ما نشان دادند و پشت سرمان مخفي شدند . حال هم كه چند سالي است دولت جديد بر افغانستان حاكم شده باز هم بيش از يك ميليون افغان هستند و هستند و گويي سر رفتن ندارند .

    جالب است بدانيد كه به گفته ي مدير كل اشتغال اتباع خارجي وزارت كار و امور اجتماعي ، كارگران افغاني سالانه 2 تريليون تومان با سيستم بالشي و بدون پرداخت با توجه به اين كه ايجاد هر فرصت شغلي در كشور 20 ميليون تومان هزينه دارد ، زيان حضور بيش از يك ميليون افغاني و فعاليت آن ها در بازار كار به بيش از 20 هزار ميليارد تومان مي رسد .

    وضعيت افاغنه در مرودشت

    براي دانستن وضعيت افغان ها در شهرمان ، از صحبت هاي علي پور مسئول اتباع خارجه فرمانداري شهرستان ، جزوه اعلام عملكردهاي اداره ي كار و هم چنين گزارش مهندس قيصري رييس سازمان مهندسي ساختمان شهرستان استفاده كرديم كه ماحصلش را در ادامه مي خوانيم .

    از همان ابتداي شروع مهاجرت افغان ها به ايران مرودشت به عنوان يك شهر مهاجر پذير با پتانسيل كاري بالا مورد توجه بود . وجود كارخانجات صنعتي بزرگ و كوچك و بخش كشاورزي وسيع و ساخت و سازهاي زياد ، بستر رابراي  حضور افاغنه نيز آماده كرده بود . ديگر دليل اجتماعي بسيار مهم را مي توان مهاجر بودن خود مردم مرودشت دانست و تنوع قومي آن ها ، چرا كه اهالي شهر به دلايل جوان بودنش حساسيت كمتري روي حضور افغان ها داشته اند كه همين امر خود مسائل مختلفي رابراي مرودشت بوجود آورده است . از ديگر عوامل حضور پررنگ افغان ها در مرودشت اعتماد سازي آن ها براي مردم و به خصوص كارفرمايان است چنان كه با توجه به حضور تعدادي در حدود ده هزار افغاني درمرودشت و حضور اغلب آن ها در مناطق حاشيه اي و فقير نشين ، ميزان جرائم و همچنين شكايات خصوصي از آن ها چشمگير نبوده و تاكنون اتفاقي كه باعث جريحه دار شدن احساسات عمومي مردم منطقه شده باشد ( مثل قتل ايراني ، مسائل ناموسي و اعتقادي و ... ) وجود نداشته است و گلايه هاو شكوه ها معمولا از كليت حضور آنان بوده ونه مسائل شخصي .

    آسيب ها

    آسيب هاي حاصل از حضور افغان ها در مرودشت را مي توان از دو زاويه ي اقتصادي و اجتماعي نگاه كرد . از ديد اقتصادي بايد گفت : حضور حدود سه هزار و پانصد نفر افغاني داراي مجوز اقامت و بيش از شش هزار نفر افغاني بدون مجوز قانوني ، به معني دست كم سه هزار فرصت شغلي است ، از آن جا كه براي ايجاد هر فرصت شغلي مبلغي در حدود 20 ميليون تومان لازم است در مي يابيم كه تنها از اين جهت است كه حدود 60000000000 تومان زيان به اقتصاد شهرستان وارد شده است . از آن جا كه در اين اواخر با افغان ها در مناطق و شهرستان هاي مختلف برخورد مي شود . عده ي زيادي ( به دليل ميزباني مناسب ) به همراه خانواده هايشان به مرودشت آمده اند . اين امر باعث شده است تا تعداد زيادي از منازل مسكوني قابل اجاره توسط افغان ها اشغال شود . كه علاوه بر تمامي اشكالات ، باعث بالا رفتن نرخ اجاره بها و كمبود مسكن در شهر شده است .

     از بيماري ها و عدم كنترل مناسب اجتماعي هم كه بگذريم بايد گفت  آن ها فرهنگ كار را در منطقه ي ما تغيير داده اند ، بعضي كارها را به انحصار خود در آورده اند و حضور يا عدم حضور شان تاثير زيادي بر وضعيت مردم منطقه دارد . اين تعداد افغان طبعا در طول سال از خوراك ، پوشاك و مسكن استفاده مي كنند و خيلي از بچه هايشان در مدارس دولتي مشغول به تحصيل اند ( در قبال شهريه اي اندك ) و عده ي زيادي شان از امكانات رفاهي سواد آموزي سود مي برند . آن ها از همه ي سوبسيدها مثل يك ايراني استفاده مي كنند اما ريالي ماليات نمي پردازند . يك نوجوان افغان ( كه كاملاً ايراني نشان مي داد ) براي گرفتن معرفي نامه براي فرمانداري آمده بود تا در تمرينات فوتبال شركت كند ، با خود انديشيدم كه ممكن است او به تيم ملي هم برسد ! اما بعد دانستم كه آن ها اجازه ي بازي در باشگاه هاي رسمي را هم ندارند . اما به عنوان يكي از معضلات مهم اجتماعي بايد به ازدواج هاي بانوان ايراني با مردان افغاني اشاره كرد . متاسفانه خانواده هاي ايراني بدلايلي كه اغلب جز فقر و تنگدستي نيست ، دخترانشان را به همسري با افغان ها راضي مي كنند اين مساله مي تواند پيامدهاي بسيار بدي را به دنبال داشته باشد . خوب است كه بدانيد اين ازدواج ها در دفاتر ثبت به صورت رسمي سند نمي خورد و حالت صيغه را دارند و دختر ايراني نمي تواند قانوناً پي گير مهريه و ديگر حقوق خود باشد . از طرف ديگر تصميم بازگشت مردان افغان به كشورشان است كه مساله را پيچيده تر مي كند و از همه مهم تر سرنوشت فرزنداني است كه معلوم نيست چه سرنوشتي به لحاظ هويتي خواهند داشت .

    تكليف چيست ؟

    با توجه به اينكه در حال حاضر ، كشور افغانستان نياز به بازسازي دارد بايد به صورت قانوني عرصه را بر اين ميهمانان ناخوانده تنگ نمود تا سر خويش گيرند و زحمت را كم كنند . كه اين كار درمناطق مختلف كشور در حال انجام است .

    متولي اصلي اتباع خارجي وزارت كشور است و در مناطق مختلف كشور اين وظيفه به عهده زير مجموعه هاي اين وزارت يعني فرمانداري ها و بخشداري ها مي باشد . اما مسئوليت برخورد با حضور غير قانوني اتباع خارجي ، نيروي انتظامي و دادگستري است .

    سياست دولت در برخورد با افغان ها در درجه نخست ، تشويق به بازگشت است . و در درجه بعدي دستگيري افراد غير مجاز توسط نيروي انتظامي و تردد آنها با حكم قضايي . افغان هايي كه خود را معرفي كرده يا دستگير شوند را به صورت گروهي به مرزها برده و بر اساس موافقت نامه منعقده بين جمهوري اسلامي ايران و افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد ، از كشور خارج مي كنند .

    با توجه به شرايط مساعد كه مرودشت كه به لحاظ امنيتي و شغلي براي افغان ها دارند از مناطق ديگر افغان ها به مرودشت سرازير شده اند و اين كار را مشكل نموده است .

    از اين رو ستادي براي برخورد با اشتغال افاغنه ( كه از عوامل مهم حضورشان است ) ، متشكل از ادارات ذيربط به اين امر خطير مي پردازد دبيرخانه اين ستاد در اداره كار شهرستان مرودشت قرار دارند و همه ادارات مربوط موظف شدند عملكرد خودشان را در خصوص برخورد با اشتغال افغان ها هر دو هفته يك بار گزارش كنند طرح سراسري ضربتي مقابله با استخدام غير مجاز كارگران خارجي نيز جرائمي را براي كارفرمايان خاطي قايل شده اند ( هر روز بكارگيري 30 هزار تومان و هر سال حدود 11 ميليون تومان ) . و در همين رابطه بر اساس عملكرد اداره كار و امور اجتماعي شهرستان مرودشت صدور بيش از 180 برگ جريمه در سه ماه اول امسال ( مبلغي حدود 30 ميليون تومان ) ، اهميت موضوع را روشن ساخته است . همچنين سازمان نظام مهندسي ساختمان شعبه شهرستان نيز اعلام نموده است كه بندي به قراردادهاي منعقده بين ناظرين و صاحبان املاك ( كه در دفترخانه هاي اسناد رسمي تنظيم مي شود ) اضافه شده كه بر اساس آن به كارگيري اتباع بيگانه ممنوع شده و جريمه ي آن نيز ( 5 برابر حداقل دستمزد روزانه و حبس از 91 تا 181 روز ) معين شده است .

    كارگران افغان كه سابقاً به صورت انبوه در نزديكي ميدان امام خميني ( ابتداي امير آباد ) جمع مي شوند در حال حاضر بيشتر با ازدحام در كمربندي ( ابتداي چوب سيم ) و همين طور ميدان عاشورا ، مشكلاتي را براي مردم ايجاد كرده و مي كنند .

    در اين بين وظيفه سازمان بهداشت و درمان نيز بسيار مهم است . واكسيناسيون و كنترل بيماري هاي افغان ها مي تواند در تضمين سلامتي جامعه مرودشت موثر باشد . ما تاكنون ميزبانان خوب و آبرومندي بوده ايم اما اكنون با اينكه نمي خواهيم اجر خودمان را با برخورد زشت و نامناسب ضايع نمائيم ، ناچاريم دست به دست هم داده  و به صورت منطقي و قانوني عذر اين ميهمانان ميزبان شده را بخواهيم چرا كه علاوه بر همه توضيح حقوقي كه از مردم خوب مرودشت صورت ميگيرد آرامش و امنيت نيز با رفتن افغان ها راحت تر ايجاد خواهد شد .

    به اميد آن روز

     


    منبع:هفته نامه استخر



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1389
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari