
فقط 30 درصد از تپه تاریخی مادآباد باقی مانده است
|
سرپرست تیم کاوش تپه مادآباد گفت: از اهداف کاوش این محل حل مشکل تاریخ گذاری داده های فرهنگی این منطقه است.
|
داده های فرهنگی تپه ماد آباد قدمت یک هزار و 200 ساله دارند |
فقط 30 درصد از تپه تاریخی مادآباد باقی مانده است |
سرپرست تیم کاوش تپه مادآباد گفت: از اهداف این کاوش حل مشکل تاریخ گذاری داده های فرهنگی این منطقه است. نوروز رجبی در گفت و گو با سرویس گردشگری «خبر جنوب» با بیان این که فصل دوم کاوش تپه مادآباد از دهه اول خرداد ماه آغاز شده است، اظهار داشت: مدت زمانی که برای کاوش این تپه تاریخی در نظر گرفته شده است، یک ماه است و کاوش مذکور حداکثر تا 15 تیر ماه ادامه خواهد داشت. به گفته وی آموزش دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه مرودشت و نیز جنبه های پژوهشی از جمله اهداف انتخاب این منطقه برای انجام کاوش بوده است. رجبی به اهمیت جنبه های پژوهشی کاوش تپه مادآباد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین داده های باستان شناسی آسیای غربی که در حوزه پراکنش آن از شرق سوریه وارد تا مرکز و شمال عراق و جنوب و جنوب غربی ایران را در بر می گیرد سفال هایی هستند که در ادبیات باستان شناسی ایران به سفال های شبه پیش از تاریخ معروف می باشند. وی ادامه داد: این سفال ها تا به امروز در ادبیات باستان شناسی ایران به اشتباه به سفال های پیش از تاریخ دروغین مصطلع بودند و در سطح تپه مادآباد این داده های فرهنگی نیز دیده می شوند. رجبی به فصل نخست کاوش این تپه که در سال 1386 انجام شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: در سال مذکور تعداد قابل توجهی از این داده های فرهنگی به دست آمده که این داده ها در ایران صرفاً از طریق بررسی های سطحی باستان شناسی به دست آمده اند و دارای مشکل تاریخ گذاری هستند. سرپرست تیم کاوش تپه مادآباد مرودشت گفت: در این فصل تلاش می شود این داده های فرهنگی از بافت های درست و منظم خود بیرون آورده شوند تا مشکل تاریخ گذاری آن ها به صورت روشمند حل شود. این باستان شناس معتقد است، پژوهشگران قدمت داده های فرهنگی مذکور را به قرون میانی اسلامی نسبت داده اند اما به نظر می رسد که آن ها مربوط به قرون اولیه اسلامی می باشند و قدمتشان به یک هزار و 200 سال پیش باز می گردد. رجبی گفت: در فصل دوم کاوش تپه مادآباد که از دهه اول خردادماه آغاز شده است تاکنون بقایای معماری و داده های سفالی شناسایی شده که امید است با اتمام انجام این کاوش به نتایج گسترده ای دست یابیم. وی در ادامه سخنانش در خصوص تپه مادآباد نیز گفت: این تپه تاریخی در شمال شرقی و در انتهای خیابان 60 متری شهر مرودشت واقع شده است. رجبی افزود: در این منطقه بیش از 5 محوطه باستانی (تپه) قرار داشته که طی 50 سال اخیر 4 تپه تاریخی در اثر فعالیت های عمرانی و کشاورزی به طور کامل نابود شده اند و فقط بخش هایی اندک و حدود 30 درصد از تپه مادآباد باقی مانده است. وی در خصوص عواملی که باعث تخریب تپه شده است نیز گفت: تاسیس و ساخت مجتمع های آپارتمانی در بخش های غربی و شرقی، گسترش شهر مرودشت از منطقه شهرک معلم که منجر به پاک کردن بخش های جنوبی تپه شده است، هم چنین عبور خیابان بزرگ 60 متری از بخش مرکزی و غربی تپه از جمله عواملی هستند که منجر به تخریب تپه شده اند. رجبی با اشاره به این که روند تخریب تپه ها تا هفته قبل نیز ادامه داشت، اظهار داشت: فعالیت های کشاورزی بخش شمال تپه از دیگر عواملی است که باعث تخریب تپه شده است. این باستان شناس در ادامه افزود: به دلیل انباشته شدن زباله های شهری و ساختمانی در سطح تپه مادآباد، منظره بسیار زشت و نگران کننده ای را در سطح تپه به وجود آورده است. رجبی ادامه داد: علیرغم این که تپه مادآباد در سال 1345 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما به نظر می رسد که نهادهای مسئول به اهمیت این تپه پی نبرده اند چرا که طی سال های اخیر شاهد تخریب و نابودی تپه هستیم. وی در ادامه اظهار داشت: انجام این کاوش نه تنها منجر به پی بردن مسئولین به اهمیت این تپه می گردد بلکه به نوعی از تخریب تپه نیز جلوگیری می شود و فعالیت های نجات بخش باستان شناسی بر روی این محوطه تاریخی نیز انجام می شود. سرپرست تیم کاوش تپه مادآباد در پایان سخنان اظهار داشت: در فصل نخست کاوش این محوطه بقایای معماری زیادی از بخش غربی و در جایی که خیابان 60 متری عبور می کند به دست آمد که در این فصل تلاش می شود، ابعاد بیشتری از بقایای معماری را از زیر خاک بیرون بیاوریم.
|
نظرات بینندگان |
|
ارسال نظرات |
|
|