صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    مهندس صلاحي، مدير جهاد كشاورزي شهرستان مرودشت :جهاد كشاورزي مرودشت آماده اختصاص تسهيلات به كشاورزان جهت خريد كمباينهاي نو است

     
    26
    :كد
    2007/01/07

    صلاحي وجود 600 كيلومتر كانال سنتي در مرودشت را يكي از معضلات بزرگ شهرستان در زمينه آب ذكر كرد و ادامه داد: هزينه توليد برنج بسيار بالاست و به اين دليل فروش برنج به قيمت تضميني دولت براي برنجكاران مقرون به صرفه نيست و آنان به دليل تحمل هزينه هاي بالا با برنج خود را با قيمتهاي بالاتري عرضه مي كنند.



    علوي – سرويس خبر:

    به مناسبت هفته جهاد كشاورزي نشستي خبري با حضور مهندس معظم، مدير كل شيلات استان فارس و مهندس صلاحي، مدير جهاد كشاورزي شهرستان مرودشت و نمايندگان نشريات استان و شهرستان در محل جهاد كشاورزي مرودشت برگزار گرديد.

    در اين نشست ابتدا مهندس معظم با ذكر تاريخچه اي از شكل گيري شيلات در سطح كشور به ارائه آمار توليد و مصرف آن آبزيان در سطح استان و شهرستان مرودشت پرداخت و گفت:

    استان فارس با دارا بودن 9 درياچه آب شور و شيرين، 1400 رشته قنات و  900 دهنه چشمه  و بالغ بر 60 هزار حلقه چاه كشاورزي استعداد خوبي در آبزي پروري دارد. ماهيان سرد آبي، گرم آبي، زينتي، ماهيان خاوياري، آرتميا و ميگوي آب شيرين از آبزياني است كه در آبهاي استان فارس توليد مي شوند و اين در حاليكه است كه در سالهاي اخير استان فارس معمولاً در كشور مقام سوم يا چهارم را در اين زمينه در كشور داشته است.

    معظم اظهار داشت: در سال 75 توليد كل آبزيان استان تنها 495 تن بوده است كه اين ميزان در سال 85 به  4 هزار و 100 تن خواهد رسيد.

    وي گفت: در سال 85 ، 4 تن ماهي خاوياري در استان فارس توليد خواهد شد.

    معظم در خصوص شهرستان مرودشت گفت: مرودشت با توليد 860 تن آبزي سال جاري 15 در صد توليد استان فارس را به خود اختصاص داده كه اين امر مرودشت را پس از شهرستانهاي اقليد و سپيدان در جايگاه سوم توليدات استان قرار داده است.

    معظم اظهار داشت: سال 85 در استان 4 ميليون قطعه بچه ماهي گرم آبي توليد شده كه تمامي اين رقم مربوط به شهرستان مرودشت است كه اين توليدات علاوه بر تأمين نياز استان به استانهاي همجوار حتي استان خوزستان نيز صادر مي شود.

    همچنين از 16 ميليون بچه ماهي سرد آبي توليدي استان يك ميليون آن در اين شهرستان توليد مي شود، اما در توليد 2/1 ميليون بچه ماهي زينتي در استان فارس شهرستان مرودشت سهمي ندارد.

    مدير كل شيلات فارس ميزان سرانه مصرف آبزيان در دنيا را 16 كيلوگرم در سال اعلام كرد و گفت:

    مصرف سالانه آبزيان در ايران 6 كيلوگرم، در فارس 5/6 كيلوگرم، درشيراز 10 كيلوگرم و در مرودشت متأسفانه اندكي بيش از 2 كيلوگرم است.

    معظم با بيان اينكه دربرنامه چهارم توسعه هدف رساندن سرانه مصرف سالانه به 10 كيلوگرم در سال است، مهمترين محورهاي توسعه شيلات در استان را توسعه مزارع پرورش ماهي و ايجاد مجتمعهاي پرورشي ذكر كرد و گفت: توانمندسازي و استفاده از دانش آموختگان شيلات به منظوراستفاده از تخصص آنها به صورت مشاوره و به شكل مستقيم  در توليد، افزايش سرانه مصرف آبزيان با هدف ارتقاء امنيت غذائي و رونق توليد و كاهش فاصله درآمدي روستائيان با مردم شهر، بازاريابي  و بازار رساني از طريق احداث بازارهاي عمده و خرده فروش در شهرهاي بزرگ و ايجاد سيستمهاي عرضه بهداشتي شهري و روستائي از برنامه هائي است كه شيلات در سطح استان  و شهرستانها در دست اجرا دارد.

    مدير كل شيلات استان مرودشت را با توجه به وجود رودخانه هاي كُُر و سيوند، سد درودزن، چشمه ها، قنوات و چاههاي موجود، تيره باغ، قدمگاه، دشتك، قنات سيدان و ساير منابع آبي شهرستاني متعدد درزمينه پرورش و توليد آبزيان دانست و بيان كرد: 25 مزرعه  و استخر پرورش ماهي در اين شهرستان وجود دارد كه 18 مزرعه درپرورش ماهيان گرم آبي و بقيه در زمينه ماهيان سرد آبي فعاليت دارند.

    مهندس معظم در ادامه با اشاره به متغير بودن بهاي ماهي از 500 تا 700 هزار تومان براي هر كيلو ماهي در انواع مختلف گفت:

    هر خانواده اي با هر ميزان در آمد مي تواند از اين پروتئين بسيار مفيد استفاده نمايد.

    وي ادامه داد: ايجاد كلاسهاي آموزشي، آموزش رايگان طبخ غذاهائي با ماهي، آموزش تشخيص ماهي سالم توزيع بروشورهاي ترويجي و تشريحي، ايجاد نمايشگاههاي متعدد در سطح شهرستانهاي استان و ايجاد تعامل با نهضت سواد آموزي جهت آموزش سواد آموزان در سطح شهرها  و روستاها از اقداماتي است كه در جهت افزايش فرهنگ استفاده از آبزيان در حال انجام است.

    معظم در پايان صحبتهاي خود در جمع خبرنگاران پيشنهادات شيلات استان را در شهرستان مرودشت چنين برشمرد:

     - احداث  بازار بهداشتي عرضه آبزيان با همكاري شهرداري مرودشت  

    - احداث رستوران شيلاتي با توجه به آثار توريستي تخت جمشيد  و بهشت گمشده

    - احداث آشپزخانه هاي شيلاتي و سيستم عرضه بهداشتي آبزيان

    - توليد ماهيان زينتي

    - رها سازي ماهيان آمور در زه كشها جهت كنترل گياهان آبزي

    مهندس صلاحي، مدير جهاد كشاورزي شهرستان مرودشت نيز در ادامه اين جلسه ضمن تبريك هفته جهاد كشاورزي به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت:

    صلاحي در پاسخ سؤال خبرنگار صدا وسيما ر شهرستان مرودشت به ارائه آمار و ارقام كشاورزي مرودشت پرداخت  و گفت: مرودشت به عنوان دومين شهرستان استان فارس پس از شيراز در بُعد جمعيتي و مساحتي در زمينه برخي محصولات مقام اول را دركشور به خود اختصاص داده است و 2 ميليون  و 648 هزار  و 235 تن محصولات زراعي، دامي و باغي حاصل تلاش كشاورزان اين شهرستان در سال گذشته بوده است.

    صلاحي در ادامه به تشريح ميزان توليدات محصولات كشاورزي مرودشت پرداخت و گفت: در شهرستان مرودشت طي سال گذشته با توليد 400 هزار تن گندم 720 هزار تن ذرت علوفه اي، 77 هزار تن ذرت دانه اي، 135 هزار تن شلتوك و 250 هزار تن گوجه فرنگي، 3/7 در صد توليد استان در زمينه گوشت قرمز، 8/17 درصد توليد استان گوشت سفيد، روزانه 240 تن شير و بسياري محصولات ديگر نقش غير قابل انكاري را در چرخه اقتصاد استان  و حتي كشور داشته ايم.

    صلاحي در ادامه، حذف واسطه ها در چرخه توليد تا فروش محصولات، تشويق و ترغيب گندمكاران در جلوگيري از آتش زدن كاه و كُلش و استفاده از فارغ التحصيلان كشاورزي شهرستان را درامر كشاورزي و نظارت آنان بر مراحل كاشت، داشت  و برداشت محصولات از اقدامات مؤثر در برطرف كردن مشكلات و

    معضلات  كشاورزي شهرستان ذكر كرد  و گفت: در بحث برداشت، كمباين داران شهرستان مرودشت بيش از 15 استان كشور را تحت پوشش قرار مي دهند كه متأسفانه در گذشته به دليل فرسوده بودن كمباين هاي آنان ميزان ريزش محصولات از اين دستگاهها 15 در صد هكتار بوده است كه با تلاش جهاد كشاورزي و جايگزيني كمباينهاي جديد اين ريزش تا 2 درصد كاهش داشته است.

    صلاحي همچنين از آمادگي جهاد كشاورزي مرودشت در اختصاص تسهيلات به كشاورزان جهت خريد كمباينهاي نو خبر داد.

    مدير جهاد كشاورزي مرودشت، وجود 600 كيلومتر كانال سنتي در مرودشت را يكي از معضلات بزرگ شهرستان در زمينه آب ذكر كرد و ادامه داد: هزينه توليد برنج بسيار بالاست  و به اين دليل فروش برنج به قيمت تضميني دولت براي برنجكاران مقرون به صرفه نيست و آنان به دليل تحمل هزينه هاي بالا با برنج خود را با قيمتهاي بالاتري عرضه مي كنند. به همين دليل جهاد كشاورزي مرودشت سعي دارد با مكانيزه كردن كشت برنج هزينه برنجكاران را كاهش داده تا در نهايت قيمت برنج كاهش پيدا كند.

    صلاحي همچنين در خصوص مشكلات كشاورزان جهت تأمين كود شيميايي گفت: در اين زمينه علي رغم سختي كار، مشكلات مرتفع گرديد، به شكلي كه تمامي انبارهاي جهاد پر از كود بود و كسي براي دريافت كود مراجعه نمي كرد.

    در پايان مهندس معظم  و مهندس صلاحي جزئيات برپائي نمايشگاه آبزيان را در محل جهاد كشاورزي مرودشت تشريح كردند.

    گفتني است اين نمايشگاه از چهاردهم دي ماه به مدت يك هفته به همراه كلاسهاي آموزش طبخ غذاهاي مختلف با ماهي آشپزخانه و رستوران غذاهاي شيلاتي و برگزار خواهد شد كه به گفته مهندس صلاحي در صورت استقبال زمان آن تمديد نيز خواهد شد.


    منبع:هفته نامه صحبت نو



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1031
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari