صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    بازدید خبرنگاران ازچگونگی مرمت آرامگاه کورش

     
    258
    :كد
    1387/10/28

    بازدید خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری روز پنج شنبه با حضوردر مجموعه جهانی پاسارگاد از نزدیک درجریان چگونگی مرمت سقف آرامگاه کورش قرارگرفتند



    بازدید خبرنگاران رسانه های دیداری و شنیداری روز پنج شنبه با حضوردر مجموعه جهانی پاسارگاد از نزدیک
     درجریان چگونگی مرمت سقف آرامگاه کورش قرارگرفتند
     
    به گزارش خبرنگار اعزامي ميراث فرهنگي ايرنا، در پي انتشار برخي اخبار و گزارش ها از زبان کارشناسان مجهول الهويه از طريق برخي از رسانه هاي داخلي، سازمان ميراث فرهنگي ترتيبي اتخاذ کرد تا خبرنگاران رسانه هاي ديداري و شنيداري داخلي و خارجي با حضور در محوطه آرامگاه کورش و شنيدن توضيحات مسئولان و کارشناسان دست اندرکار مرمت اين بناي ثبت شده جهاني در جريان مرمت آن قرار گيرند.
    در نشستي که عصر پنج شنبه به همين منظور در بنياد پژوهشي پارسه - پاسارگاد شهرستان (مرودشت) برگزار شد، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با انتقاد از اخبار مغرضانه يک خبرگزاري داخلي مبني بر غيراصولي بودن مرمت آرامگاه کورش، گفت: اينگونه انتقادات مخرب و کتمان کردن زحمات دست اندرکاران مرمت که دستمايه خبرگزاري هاي خارجي مي شود به هيچ وجه به نفع ميراث فرهنگي کشور نيست.
    "فريبرز دولت آبادي" با بيان آنکه سازمان ميراث فرهنگي، از انتقادات سازنده استقبال مي کند و در جهت رفع نقايص
    خود از آن استفاده مي کند، اظهارداشت: اين گونه نقدها به عملکرد سازمان کمک کرده و باعث بالا رفتن کيفيت امور مي شود.
    "محمد حسن طالبيان" مدير بنياد پارسه نيز در مورد روند مرمت و ارايه گزارش هاي مستمر به يونسکو، گفت: گروه مرمت کننده آثاري که ثبت جهاني هستند بايد تا پيش از اول فوريه هر سال گزارشي از عملکرد خود به يونسکو ارسال کنند.
    در همين راستا طي سه سال مرمت سقف آرامگاه کورش سه گزارش به يونسکو ارسال شده که همه آنها مورد تاييد قرار گرفته است.
    وي افزود: در صورتي که يونسکو در مورد گزارش هاي ارايه شده راجع به مراحل مرمت آثار ثبت شده جهاني مشکل
    و يا نقطه ابهامي ببيند براي نظارت بر چگونگي مراحل مرمت، نماينده اي اعزام مي کند که در اين مورد هيچ مشکلي ايجاد نشده و هيچ نماينده اي اعزام نشده است.
    طالبيان همچنين با ارايه گزارشي در مورد مرمت هاي سنگي انجام شده و روش هاي بکار رفته در مرمت بناهاي تاريخي ساير کشورها، گفت: روش هاي بکار رفته در مرمت اين بنا مانند روش هاي تاييد شده بناهاي تاريخي سراسر جهان است.
    وي افزود: در يونان در مورد مرمت آکروپوليس در برخي از قسمت ها قطعات جديد سنگي براساس شکل قديمي آن ساخته و در کنار قطعات قديمي قرار گرفته است و سعي شده قسمت هاي قديم و جديد از هم تميز داده شود که در مورد آرامگاه کورش نيز همين کار انجام گرفته است.
    وي ادامه داد: در قسمت هايي که دچار ترک و شکستگي شده همچنين از روش فولادگذاري استفاده شده که در مرمت آرامگاه کورش نيز روش بهره گيري از بست هاي دم چلچله اي صورت گرفته است.
    مدير بنياد پژوهشي پارسه با اشاره به آمفي تئاتر تاريخي يونان گفت: در اين بنا نيز پله هاي جديد به جاي پله هاي تخريب شده نصب شده و کف بنا کاملا مرمت و نوسازي شده است.
    سخنگو و مديرکل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي در مورد علت عدم حضور نماينده خبرگزاري اي که نسبت به مرمت آرامگاه کورش اخبار منفي بدون ذکر منبع منتشر کرده بود، گفت: از نماينده اين رسانه نيز مانند ساير رسانه ها دعوت شد که در اين سفر حضور داشته باشد ولي وي دعوت سازمان را رد کرد.
    "رضا موسوي" همچنين در مورد عدم ارسال گزارشي در مورد مرمت آرامگاه به خبرگزاري ها، گفت: روند کار به اين صورت است که جوابيه تنها براي رسانه منتقد فرستاده مي شود که سازمان ميراث فرهنگي نيز در جواب به 28 سئوال ارسال شده از سوي اين رسانه جوابيه آماده و ارسال کرد ولي اين رسانه برخلاف قانون مطبوعات که بايد ظرف يک هفته جوابيه را منتشر کند، تاکنون از انتشار آن سرباز زده است.
    در ادامه اين نشست کارشناسان پنج گروه مطالعات تاريخي، مستندنگاري و نقشه برداري، سنگ شناسي، آسيب شناسي و تهيه طرح مرمت در مورد مرمت آرامگاه کورش به ارايه توضيحات مصور در مورد نحوه کار خود پرداختند.
    کارشناس باستان شناسي و عضو گروه مطالعات تاريخي گفت: آرامگاه کورش در مساحت 156 متر و ابعاد 12 در 13 متر و ارتفاع 11 متر با شش پله و يک پله در زيرزمين و دو مقبره در داخل در مجموعه پاسارگاد به مساحت 170 هکتار در 186 کيلومتري شمال شيراز واقع شده و داراي آب و هوايي سرد و کوهستاني و داراي زمستاني سرد و تابستاني گرم است.
    "فرهاد زارع" افزود: اوج تقدس اين آرامگاه مربوط به دوران اسلامي است که به دليل وجود مجموعه هاي هنري ، در پاسارگاد آن را فرابشري دانسته و به عنوان مقبره حضرت سليمان ناميدند و سپس به مسجد و بعد به قبرستان تبديل شد.
    "رضا کرمي" ديگر کارشناس گروه مطالعات تاريخي نيز معماري آرامگاه را شامل دو بخش زيگوراتي با الهام از معماري بين النهرين و سقف خرپشته اي مربوط به معماري اوليه آريايي ها دانست.
    وي افزود: سنگ هاي بکار رفته در آرامگاه از جنس تراورتن از معدن سيوند بوده و ابزار بکار رفته در ساخت اين بنا کلنگ، چکش ، قلم هاي نوک تيز و لبه دار و ابزارهاي دنده دار تک شانه اي و دو شانه اي بوده است.
    کرمي با بيان آنکه براي صيقل سنگ ها از سوهان هايي از جنس ليف درخت خرما و پوست کوسه استفاده شده، گفت: قرار گرفتن قطعات سنگ ها بر روي هم به دو روش سطح شيب دار و جرثقيل هاي دوران هخامنشي انجام شده است.
    کارشناس گروه مستندسازي در مورد مستندنگاري اين آرامگاه نيز گفت: کار مستندنگاري اين آرامگاه به شيوه پايش و مونيتورينگ انجام شده تا مواردي که در آن در دوره هاي مختلف دخل و تصرف شده، مشخص شود.
    "علي تقوي" اظهار داشت: مستندنگاري اين بنا از سال 81 آغاز و تا سال 84 ادامه داشته است که در اين مدت پلان ها و نماهاي بنا از چهار جهت نقشه برداري شد که طي آن سه دوره مرمت آرامگاه، شکستگي سنگ ها و فرسايش هاي انجام شده مانند تخريب هاي انساني و فيزيکي مشخص و تک تک بلوک ها داراي شناسنامه و شماره شده اند.
    در ادامه اين نشست کارشناس گروه آسيب شناسي نيز گفت: در مرحله آسيب شناسي مواردي چون آسيب هاي گل سنگ، ترک خوردگي، شکستگي، پوسته شدن و ورقه شدن، رسوبات نارنجي رنگ ، آب شکستگي و آسيب هاي ناشي از مصالح مرمتي گذشته شناسايي شد.
    "رضا شيخ الاسلام" با بيان آنکه به دليل قرار گرفتن بنا در محيط باز تاثير عوامل محيطي بر روي آن زياد است، افزود: رشد گل سنگ هاي زياد در ضلع شرقي به دليل تابش کم آفتاب، ريز ترک ها در ضلع جنوب شرقي به دليل وجود آب، شکستگي تحت تاثير آب در ضلع شمال غربي، تخريب بيش ازحد بلوک ها در ضلع شمال شرقي، پوسته شدن تحت تاثير آب و انفعالات شيميايي و رسوبات نارنجي رنگ بر روي سنگ ها تحت تاثير هوازدگي و رطوبت از آسيب هاي شناخته شده اين بناست.
    وي ادامه داد: در ضلع جنوب غربي نيز رطوبت به صورت حفره و شيار بر روي بلوک ها تاثير گذاشته و آسيب هايي براثر مداخله عمدي و غيرعمدي انساني مانند استفاده از مواد غيراصولي در مرمت و ايجاد تخريب شيميايي و سرقت بر بنا وارد شده بود.
    "زهرا سعيدي" از گروه مطالعات ساختارهاي سنگي هم گفت: مطالعات ساختارهاي سنگي با هدف شناسايي بهترين نوع مصالح سازگار بومي با ساختار رنگ و جنس آرامگاه براي مرمت بهينه تر انجام شد.
    وي افزود: نمونه سنگ هاي آرامگاه مورد مطالعات ميکروسکوپي قرار گرفته و سنگ هاي معدن سيوند که از نوع سنگ هاي آهکي سفيد و عناصر نوع سنگ هاي آرامگاه است ،انتخاب شد.
    "شهرام رهبر" نيز در مورد تهيه طرح مرمت آرامگاه گفت: در اواخر سال 79 با مشاهده نفوذ آب به ستون و سقف آرامگاه داربست فلزي چند منظوره طراحي و در محل آرامگاه نصب شد.
    وي با بيان آنکه در نيمه دوم سال 80 مطالعات مرمت آرامگاه آغاز شد، افزود: در طرح مرمت برچيدن ملات هاي سيماني ، مستندنگاري هاي جديد، انسجام بخشي قطعات شکسته شده، شناسايي و مستندنگاري، برگرداندن قطعات سنگي در جاي اصلي و مسدود کردن درب ها مدنظر قرار گرفت.
    آرامگاه کورش قبل از ميلاد از سنگ آهکي به رنگ سفيد ساخته شد. بناي آرامگاه ميان باغ هاي سلطنتي قرار داشته و از سنگ هاي عظيم که درازاي بعضي از آنها به هفت متر مي رسد، ساخته شده است .


    منبع:ایرنا



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1181
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari