صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    رضائي رئيس اداره ميراث فرهنگي پس از 5 بار استعفا، بالاخره رفت

    نويسنده - خبرنگار: ايليا علوي

     
    25
    :كد
    1385/10/17

    نكته قابل توجه اين بود كه مديران ارشد ميراث استان اين استعفا ها را مي ديدند و تنها با اصرار بر ماندن رضائي با آن مخالفت مي كردند، اما حتي براي يكبار هم كه شده به خود زحمت ندادند تا دليل استعفاهاي مكرر رضائي را بدانند. هر چند كه حقيقت چيز ديگري بود. كبكها به هنگام سر خود را زير برف مي كنند به خيال آنكه كسي آنها را نمي بيند!



    صحبت از توديع  و معارفه اي ديگر در سطح مديريتهاي مرودشت است. اينبار قرعه تغيير مديريت به نام ساختمان رهني، اجاره اي كوچه جنب تأمين اجتماعي افتاد. آنجا كه روي تابلوي فلزي قهوه اي رنگ آن نوشته شده: اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان مرودشت.

      به جرأت مي توان گفت، وجود آثار متعدد هخامنشي و ساساني در محدوده شهرستان مرودشت، مديريت ميراث فرهنگي مرودشت را درحد يك وزارت خانه ارتقاء مي بخشد و با توجه به بازتابهاي جهاني فعاليتها در اين مجموعه آثار به راحتي مي توان دريافت كه هر گونه تصميمي چگونه قضاوتهاي جهاني را توسط بازديد كنندگان  خارجي و حتي داخلي تغيير مي دهد. حال اين تغييرات مي تواند مثبت باشد يا منفي.

    به هر شكل حساسيت در مديريت اداره اي كه تأثير غير قابل انكاري بر مجموعه آثار منحصر به فرد دنيا يعني تخت جمشيد، نقش رستم و پاسارگاد را دارد نياز به توضيح و تشريح ندارد، هر چند كه در اين مقوله نيز با توجه

    به تأثير گذاري سازمانهاي بين المللي جاي براي سخن زياد است.

      مهندس مسعود رضائي منفرد پس از چندين سال مديريت اداره ميراث فرهنگي و گردشگري مرودشت و در حاليكه در يكي دو سال اخير 5 بار استعفاي خود را به اداره كل در استان فارس ارسال كرده بود پنجشنبه گذشته جاي خود را به مهندس ضيائي داده  نكته قابل توجه اين بود كه مديران ارشد ميراث استان اين استعفا ها را مي ديدند و تنها با اصرار بر ماندن رضائي با آن مخالفت مي كردند، اما حتي براي يكبار هم كه شده به خود زحمت ندادند تا دليل استعفاهاي مكرر رضائي را بدانند. هر چند كه حقيقت چيز ديگري بود. كبكها به هنگام سر خود را زير برف مي كنند به خيال آنكه كسي آنها را نمي بيند!

    معرفي مدير جديد ميراث مرودشت در حاليكه اين مجموعه درسطح استاني خود دچار مشكلات مديريتي شده از نكات جالبي است كه رخ مي دهد، هر چند كه بحث حضور مهندس ضيائي در اين پُست يكسالي است كه مطرح شده است.

    مهندس ضيائي كه فعاليتهاي مديريتي خود را به عنوان معاون سياسي فرماندار سابق شهرستان سيد جمال الدين صمداني در دولت هشتم در مرودشت شروع كرده است تاكنون در حوزه كاري خود نام نيكي ايجاد كرده است و شايد كسي را نتوان يافت كه نسبت به او انتقادي داشته باشد. روابط عمومي قوي از قابليتهاي قابل ذكر مدير جديد  ميراث فرهنگي مرودشت است اما در اين مقال قصد داريم به گذشته ميراث فرهنگي مرودشت و به شكل اَخَص مديريت مسعود رضائي منفرد بپردازيم.

    شايد بتوان گفت رضائي در ابتداي تصدي مديريت ميراث مرودشت در سال 81 با انتقال اداره ميراث فرهنگي و گردشگري از تخت جمشيد به مرودشت خدمتي فراموش نشدني را به مرودشتي ها كرد، چرا كه اگر اين اداره در محدوده تخت جمشيد باقي مانده بود هيچ بعيد نبود تاكنون آنرا به نمايندگي اداره ميراث فرهنگي شيراز تغيير نام داده بودند و اداره ميراث جداگانه اي براي مرودشت ايجاد كرده و حوزه فعاليت آنرا نيز حفاظت از كارخانه قند و تأسيسات مرتبط با آن مشخص كرده بودند! هر چند كه در اينصورت راحتتر از شرايط موجود مي توانستند بگويند و بنويسند: تخت جمشيد شيراز!

    رضائي در طول مديريت خود مجموعاً 233 فقره اثر تاريخي شهرستان مرودشت را در فهرست آثار ملي به ثبت رسانيد كه اگر اين آمار را با سالهاي قبل از فعاليت رضائي مقايسه كنيم، افزايش 675 در صدي را شاهد خواهيم بود.

    تهيه شناسنامه براي 520 اثر تاريخي از ديگر اقدامات رضائي جهت ساماندهي به هويت آثار باستاني هخامنشي و ساساني بوده  ثبت نام پاسارگاد در زمره آثار باستاني جهاني ديگر خدمت فراموش نشدني مهندس رضائي در سال 83 به مرودشت و در حقيقت ميراث كهن ايران زمين بود.

    انجام امور مرمتي جهت آثار تخت جمشيد، نقش رستم  و پاسارگاد، تأسيس كتابخانه در اداره ميراث مرودشت و ثبت آن در كتابخانه هاي تخصصي ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، تعيين حريم براي بيش از 30 درصد آثار جلگه مرودشت، فنس كشي اثر تاريخي تل سبز واقع در محدوده شهري مرودشت كه سالها به حال خود رها شده بود، فنس كشي بيش از 2500 متر طول اطراف تخت جمشيد و 2000 متر طول اطراف پاسارگاد، ايجاد سيل بند اطراف آرامگاه كورش، ساخت چاپخانه نقش رستم و ايجاد محوطه گردشگري 8 هزار متري اطراف چاپخانه و ساخت و ايجاد پاركينگ براي تفرجگاه زيباي بهشت گمشده تنها گوشه اي از فعاليتهاي عمراني مهندس مسعود  رضائي در مقام مديريت ميراث فرهنگي مرودشت است. رضائي همچنين در برگزاري مراسمات مختلف در مناسبتهاي گوناگون در محدوده آثار باستاني همواره پيش قدم بود و از هيچ كوششي فروگذار نمي كرد.

    برگزاري نمايشگاه تخصصي عكس، نمايشگاه مُهر هخامنشي در تخت جمشيد، برگزاري كنسرت موسيقي ملي ايران، برگزاري كنسرت كشور ژاپن، برگزاري 3 ساله جشن ميلاد حضرت رسول، شركت در نمايشگاه بازار گردشگري خاورميانه و كسب رتبه پنجم در بين 150 غرفه و 12 شركت كننده خارجي و تهيه فيلم  " مرودشت، سرزمين پدري " و دهها فعاليت فرهنگي، هنري ديگر گواهي بر مدعاي موفق بودن اين مدير در اين شهرستان است.

    خريد بيش از 50 هكتار از اراضي حريم درجه يك تخت جمشيد از شهرداري مرودشت به قيمت نهصد و هشتاد ميليون تومان هر چند كه به مذاق ما مرودشتي ها خوش نيامد اما براي رضائي كه تنها به عمران و آبادي و ساماندهي مجموعه هاي تاريخي مي انديشيد موفقيتي بس بزرگ بود. حال آنكه اگر آن 980 ميليون تومان توسط عزيزان در شهرستان بر باد داده نمي شد مي توانست گام بزرگي باشد در زدودن غبار ويراني از چهره مرودشت. در حقيقت آن 980 ميليون مي توانست از غالب يك بودجه ملي به اعتباري جهت هزينه در شهرستان شود، اما حيف و صد حيف كه در ميان راه محو شد!

    اما اوج هنرمندي مدير سابق ميراث فرهنگي مرودشت و تبلور چند سال برنامه ريزي صحيح و اصولي در مجموعه هاي باستاني و خصوصاً گردشگري نوروز 85 بود. آنجا كه در عرض كمتر از 15 روز نيم            ميليون نفر بازديد كننده به ميهماني ميراث مرودشت آمدند و سرخوش و مبهوت از عظمت تخت جمشيد ياد و خاطره اي خوش را با خود با ديارشان ارمغان بردند. ياد و خاطره اي كه اگر بسيج پانزده روز نيروها و امكانات هر چند ناچيز ميراث فرهنگي مرودشت و در رأس آن تلاشهاي شبانه روز مهندس رضائي نبود، مي توانست به ذهنيتي بَد و ويران كننده از مرودشت و مرودشتي در اذهان نيم ميليون ايراني تبديل شود.

    كف سازي محوطه ميراث جهاني تخت جمشيد، فرش پلكان تخت جمشيد با چوب ساج هندي، تعمير و بهسازي ساختمان مديريت پاسداران و هماهنگي با نيروي انتظامي جهت مسلح كردن اعضاي يگان حفاظتي تخت جمشيد، نصب و راه اندازي سيستم مداربسته كنترل تخت جمشيد و كُد گذاري اشياء مكشوفه و نگهداري آنان در گنجينه موزه تخت جمشيد از ديگر فعاليتهاي مسعود رضائي منفرد طي سالهاي زمامداريش بر اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان مرودشت است.

    رضائي منفرد 5 بار استعفا داد تا بالاخره رفت. جداي از اينكه مهندس ضيائي نيز در رداي مديريتي خويش تاكنون موفق بوده است، اما صرفاً رفتن رضائي از مرودشت را نمي توان ناديده انگاشت، چرا كه رضائي مديري نبود كه با توجيه نبود امكانات و اعتبار دست روي دست بگذارد و بنشيند. به هر شكل اين توديع و معارفه ها ابتدائي ترين اتفاق مديريت است، اميد كه رضائي هر كجا هست با اتكا به لطف خدا و توانمنديهايش موفق و پايدار باشد.


    منبع:هفته نامه صحبت نو



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1101
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari