صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    جایگاه خدمات شهری درفرهنگ ایرانی اسلامی

    نويسنده - خبرنگار: محمد علی آجلی

     
    2161
    :كد
    پنج شنبه 7 فروردين 1393

    خدمات شهری طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود که در کشورما به استناد قانون، بخش مهم و اساسی آن به عهده شهرداری هاست



    خدمات شهری طیف وسیعی از خدمات را شامل می شود که در کشورما به استناد قانون، بخش مهم و اساسی آن به عهده شهرداری هاست که موسسات عمومی هستند و بخش دیگری از آن توسط دستگاههای دولتی انجام می شود. به عنوان مثال ارائه خدمات آب و برق، ارتباطات، امنیت شهری، خدمات پژشکی و آموزشی و ... توسط دولت، تنظیف شهر، ایجاد، توسعه و نگهداری فضاهای سبز شهری، پارک ها و فرهنگسراها، سیستم های حمل ونقل و پایانه های مسافربری، تسطیح و آسفالت و نامگذاری معابر شهری از وظایف شهرداری ها می باشد.
    این تقسیم کار در سایر کشورها به گونه ای دیگر است و بنا به موقعیت و جایگاه شهرداریها در ساختار حکومتی هر کشوری متفاوت است و شهرداریها عهده دار مسئولیت های مهمتری هستند. مثلا در شهر مسکو، شهرداری متولی امور بهداشتی، بازنشستگان، آموزش، فرهنگ، توسعه اقتصادی، خدمات مربوط به آب و برق و فضای سبز است.

    در شهر برلن آلمان، شهرداری متولی آموزش و پرورش، حمل نقل، امور مسکن، خدمات درمانی بهداشتی، آب و برق، گورستانها، امور فرهنگی، ورزشی، توسعه و عمران است. 

    در کشور ما، شهرداریها حوزه اختیار محدودتری نسبت به دیگر نقاط جهان داشته اما وظایفی بس حساس را عهده دار است که به طور کلی میتوان گفت بستر سازی کیفی زندگی شهری یعنی تنظیف شهر و دفع پسماندهای زیست محیطی در کانون این وظایف قرار دارد.

    ضرورت حفظ بهداشت محیط، یکی از موضوعات بسیار جدی و اساسی امروز جوامع شهری است و نباید آنرا مسئله ای پیش پا افتاده و دست چندم فرض کرد.

    البته مسئولین امر مدتهاست با چالش بزرگ جلوگیری از آلودگی آب وهوا و دفع مخاطرات ناشی از حجم زیاد پساب ها، پسماند ها و هجوم ریز گردهای معلق در هوا و سایر آلاینده های محیط، دست و پنجه نرم می کنند اما باید این نکته را متذکر شد که شهرداری ها هر چند تلاش نمایند بدون همکاری آحاد مردم موفق به انجام این مهم نخواهند شد، زیرا بهترین راه مبارزه با آلودگی محیط زیست، قبل از هر کاری، خودداری از آلوده کردن آن است. 

    به ویژه اینکه در باور های دینی ملت شریف ما برای حفظ پاکی و پاکیزگی محیط زیست و بهداشت فردی و اجتماعی نیز تاکید فراوان شده است.

    خداوند در قرآن کریم فرموده "ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین"خدا توبه کنندگان و پاکی و پاکیزگی را دوست دارد(آیه 222سوره مبارکه بقره). در آیه دیگری از قرآن نیز آمده است" والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه و الذی خبث لا یخرج الا نکدا" «اگر شهری پاکیزه باشد، خداوند به آن شهر محصول خوب می دهد و اما شهری که ناپاک باشد، برکت و خیر ندارد (آیه 58سوره مبارکه اعراف).

    شارع مقدس اسلام فرموده است «زباله را در خانه ها نگهداری نکنید و آن را خارج کنید زیرا جای شیطان است».ایضأ آن بزرگوار فرموده است: «خاکروبه را پشت درب خانه جمع نکنید که جای نشستن شیطان است» که البته مراد ایشان از شیطان، میکروب ها و آلاینده های زیست محیطی است.

     امام علی (ع) فرموده اند: «خانه های خود را از تار عنکبوت پاک کنید زیرا وجود آن در خانه، مایه فقر و پریشانی می شود».امام باقر و امام صادق (ع) نیز در حدیثی فرموده اند: «جارو کردن آشغال ها، باعث ازدیاد روزی می شود».(حلیه المتقین). 

    لذا آنچه که امروز مضر به حال اجتماع بشری و سلامت انسانهاست، 1400سال قبل توسط معصومین علیهم السلام، خطر آن گوشزد و مسلمانان به رعایت آن ملزم شده اند.

     

     ایرانیان باستان نیز پاکی و پاکیزگی را ارج می نهادند و مراعات آن را توصیه می کردند، مثلأ معتقد بودند هر دختر جوانی که صبح زود مبادرت به آب و جاروی درب خانه نماید به زودی بخت او باز شده به خانه بخت می رود. آب را مایع روشنایی، سبزه را نماد رویش و پویش می دانستند و از آلودگی آب و قطع درخت و انهدام سبزه بیزار بودند.


    با عنایت به اهمیت موضوع و جایگاه اعتقادی آن، شهروندان هر شهر که یک طرف قضیه و ذینفع اصلی تلقی می شوند، باید با تمام وجود و به جدّ برای جلو گیری از آلودگی محیط زیست وحفظ بهداشت اجتماعی شهرهای خود و در صورت نیاز به یاری رساندن به متصدیان امر وارد میدان شوند. 

    خودداری از ریختن و رها کردن زباله در معابر و اماکن عمومی ،تفکیک زباله از مبدأ و منازل، و تحویل دادن آن در موعد مقرر به مسئولان جمع آوری و حمل و از همه مهمتر برخورد مسئولانه ومدعی گونه با آلوده کنندگان محیط زیست و از بین برندگان درخت و سبزه، از ابتدایی ترین اما مهمترین اقدامات در حفظ مرعا و منظرشهری است.
    از طرفی برای نهادینه شدن حرمت حفاطت از بهداشت عامه و زیبایی مناظر شهری، لازم است مسئولان آموزشی و فرهنگی کشور، بیش از میزان فعلی به طور اخص اهتمام به آموزش دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نموده و رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری نیز تا رسیدن به سطح قابل قبولی از فرهنگ عامه، در این رابطه، مرتبأ مخاطرات پیش روی شهر نشینان را با معضلی به نام آلودگی محیط اطراف خود، به تصویر کشیده، همگان را به وظیفه عمومی متذکر شوند تا به ویژه در این ایام پایان سال که به رسم نیکو و پسندیده به یاد گار مانده از نیاکان، شهروندان مشغول خانه تکانی هستند، شهر تکانی را هم مد نظر داشته باشند.


    واما طرف دیگر قضیه که شهرداریها هستند، باید چند نکته را همواره مد نظر داشته باشند:
    اول اینکه موضوعات روزمره ای نظیر کمبود منابع مالی و افزایش هزینه ها که در سال های اخیر، بیش از پیش اثر گذار گردیده و کاهش شدید قدرالسهم شهرداری ها از منابع دولتی، باعث نشود که وظیفه اصلی و اساسی آنها یعنی ارائه خدمات شهری با کیفیت و مطلوب، مخصوصا جمع آوری و دفع بهداشتی زباله و حفظ و نگهداری فضاهای سبز شهری به حاشیه رانده شده و مغفول بماند، زیرا این امور از اصلی ترین وظایف محوله است.


    دوم اینکه در انجام این مهم، مشارکت فعال مردم ضروری است و برای دست یافتن به این ضرورت، شهرداری باید موانع را از سر راه بردارد. آسیب شناسی انفعال و بی تفاوتی  بسیاری از شهروندان در این زمینه و بی میلی آنها در مشارکت فعال با شهرداریها نشان داده است که شهروندان تصور می کنند پاداش لازم ناشی از کنش مشارکتی خود را هرگز دریافت نخواهند کرد لذا تمایل کمتری به مشارکت دارند.

     همچنین شهروندانی که نسبت به عملکرد شهرداری و تعهد کارکنان و مدیران شهری رضایتمندی کمتری دارند، تمایلشان نسبت به مشارکت در امور شهر کمتر است.

     پر واضح است که باید تلاش شود در کنار تنظیف شهر و ایجاد فضاهای سبز شهری، پای شهرداری در سایر میادین خدمات رسانی نلنگد.

     بی توجهی به تسطیح و آسفالت معابر و لزومأ لکه گیری آنها و پرنکردن چاله ها و دست اندازهای موجود که بسیاری از آن ها سال ها اسباب زحمت مردم هستند و به چشم نمی آیند اما از دیدگان تیزبین شهروندان به دور نیست و همچنین سرعت ندادن به پاسخگویی مراجعات اداری که اغلب هزینه بر نیستند، عدم مشارکت مردم را در طرف دیگر، در پی خواهد داشت.

     البته عکس این قضیه نیز صادق است. به عبارتی اهتمام مسئولانه شهرداری ها به امور فوق، بیانگر این است که متصدیان خدمات شهری، به تمام زوایا و مشکلات شهری توجه دارند لذا در آن قسمت هایی که امکان مشارکت مردم فراهم باشد و شهرداری بخواهد، با تمام وجود ورود خواهند کرد همانطور که تا به حال در عرصه های خطیری، برحسب اعلام مسئولان کلان کشوری، مردم وارد شده و حماسه آفریده اند که این امر منوط به این است که شهرداری ها سایر انتظارات خدماتی آنها را مرتفع نمایند.

    جرج هومتر از متفکرین تئوری مبادله در خصوص موفقیت بیان میکند: "در مورد همه اعمالی که اشخاص انجام می دهند غالبا این گونه است که هر عمل از یک شخص اگر مورد پاداش قرار گیرد، احتمال تکرار آن عمل از سوی آن شخص افزایش می یابد".

     بر این اساس اگر شهروندان در یک حرکت مشارکتی منافع و پاداش دلخواه خود را دریافت نمایند، احتمال اینکه آن کنش تکرار شود، بیشتر است و هر چه فاصله زمانی رفتار و پاداش کوتاه تر باشد احتمال تکرار آن رفتار بیشتر خواهد بود.

    نکته سوم این است که عوامل خدمات شهری باید برای اجرای برنامه های خدماتی، اگر نگوییم از دانش، حداقل از آگاهی لازم و توان جسمی برخوردار باشند و ابزار کار مناسب نیز در اختیار داشته باشند و گذشته از همه این ها، از انگیزه لازم، مخصوصا انگیزه مادی که این روزها بسیار موثر است، برخوردار باشند.

     البته نباید از برا نگیختن انگیزه تعلق خاطر آنها به شهر و دیارشان و برخوردهای ملاطفت آمیز مدیران با این قشر زحمت کش هم غافل ماند. لذا شهرداری می تواند با آموزش مداوم اما کوتاه مدت خود و علاوه بر آن با گشاده دستی و درک واقعیات عریان جامعه، همکاران خود را در خدمات شهری به عناصری فعال، کارآ و مسئول تبدیل نماید.

    چهارم اینکه در کنار بایسته های فوق، هماهنگی درون بخشی شهرداری و برون بخشی شهری و سیاست گذاری متعهدانه شورای اسلامی شهر و همکاری ادارات دارای مسئولیت موازی و هم عرض وما فوق هم باید مد نظر باشد.
    نتیجه ای که از مباحث فوق به دست می آید، این است که ارائه خدمات شهری مطلوب و با کیفیت در رأس مطالبات شهروندان قرار داشته و بنا به اهمیت فوق العاده آن، نباید تحت هیچ شرایطی ارائه این خدمت ارزنده به حاشیه برود.

     برای انجام این مهم، مشارکت شهروندان لازم و ضروریست و جلب مشارکت مردم نیز ساز و کاری دارد که مهمترین آن توجه جدی شهرداری ها به تمام خواسته های مشروع آنها در چهار چوب وظایف محوله است.

     آموزش مرتب و مداوم اما کوتاه مدت عوامل خدمات رسان شهرداری و تشویق و دلگرمی آنان و در اختیار گذاشتن امکانات کار، لازمه این امر است.

     هماهنگی و خیز دسته جمعی تمام دستگاه های خدماتی سطح شهر که در رأس همه شهرداری ها قرار دارند و نظارت نهاد های مافوق، عامل مهم و تاثیر گذاری در محقق شدن این مسئله خواهد بود.
     

     

    محمد علی آجلی

    کارشناس خدمات شهری شهرداری مرودشت

     




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1241
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari