صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    وقتي معاون بانك، هم رنگ جماعت مي شود!

    نويسنده - خبرنگار: سمیه هوشمند

     
    2139
    :كد
    يك شنبه 25 اسفند 1392

    گاهي صحنه هايي را در سطح شهر مي بينيم كه واقعا شك مي كنيم اينجا مرودشت؛ مهد بزرگ ترين تمدن جهان است.



     

    شهرستان مرودشت به عنوان دومين شهرستان استان، بيشترين حومه و روستاها با  آداب و فرهنگ مختلف را در اطراف خود داراست. همچنين بيشترين ساكنين (موقت و دائم) شهر را روستاييان عزيز تشكيل مي دهند. اگر دقت كرده باشيد در ساعات اوليه روز، شهر بسيار شلوغ مي شود و افراد از روستاها و حومه هاي اطراف جهت انجام كارهاي خود راهي مرودشت شده و پس از اتمام كار به محل سكونت خود باز مي گردند. اما آنچه كه در اين ميان حائز اهميت است و متاسفانه كمتر هم به چشم مي خورد رعايت اصول شهروندي و شهرنشيني است. گاهي صحنه هايي را در سطح شهر مي بينيم كه واقعا شك مي كنيم اينجا مرودشت؛ مهد بزرگ ترين تمدن جهان است. حتما شما هم ديده ايد شهرونداني را كه طبق عادت هميشگي و نه صرفا از روي لجاجت، زباله هاي خود را روي زمين يا جوي شهرداري و خلاصه در جايي غير از سطل زباله مي ريزند و يا به جاي عبور از خط عابر پياده از روي نرده ها رد مي شوند و يا حتي هنگام عبور از خط عابر پياده به چراغ راهنما توجه نمي كنند. تاسف بارتر اينجاست كه ببيني اين نوع رفتارها از كساني كه سال هاي سال است در شهر زندگي كرده و يا جزء فرهنگيان و تحصيلكردگان شهرمان هستند، سر مي زند.

     

    چندي پيش در حال رفتن به سوي محل كارم بودم كه شخصي با كت و شلوار را در ميوه فروشي ديدم كه در حين خريد، ميوه اي تناول كرد و پوست آن را از همانجا به سمت جوي شهرداري پرتاپ كرد. براي خريد به همان ميوه فروشي رفتم بعد از رفتن آن مرد به ظاهر متشخص، به ميوه فروش گفتم بعضي آدم ها فقط ظاهر مرتبي دارند ولي رفتارشان مانند ظاهرشان نيست. ميوه فروش گفت آن مرد معاون بانك بود!!


    يكي از دوستان هم تعريف مي كرد كه در حال عبور از جلوي بانكي در خيابان سعدي بودم، كارمند بانكي را ديدم كه كاغذ رسيد خود را روي زمين انداخت. وقتي به او تذكر دادم در جوابم گفت مرودشت در حد و اندازه اي نيست كه بخواهم رعايت كنم!! وقتي معاون يا كارمند بانكي خود را همرنگ با جماعتي مي كنند كه فقط چند ساعت در روز را در شهر مي گذرانند و آشنايي چنداني با فرهنگ و اصول شهرنشيني ندارند، چه توقعي مي توان از ديگران داشت!! اين قشر محترم به جاي الگوسازي براي ديگران، الگوسوزي مي كنند!

     

    از آن طرف قشر دانش آموز و دانشجوي ما نيز اغلب همين رفتار ها را از خود نشان مي دهند، دانش آموزاني كه در راهِ رفتن به مدرسه يا بازگشت از آن، پياده رو را با سطل زباله اشتباه گرفته، با بدترين كلمات و جملات با يكديگر صحبت مي كنند! يا دانشجويان عزيزي كه هنگام عبور از خيابان توجهي به چراغ راهنما نمي كنند، نوع گفتار و رفتار آن ها با افراد بي سواد و كم سواد تفاوتي ندارد! يا دختران و پسران جواني را مي بيني كه سر و وضع خود را با آخرين مدل روز دنيا هماهنگ كرده اند اما رفتار و آداب آن ها كمتر شبيه شهرنشين ها است!! و وقتي محترمانه به آن ها تذكر مي دهي، برخورد كرده و پاسخ غيرمحترمانه مي دهند! با اين اوصاف، چه توقعي مي توان از افراد روستايي داشت كه هنگام آمدن به شهر، اصول شهرنشيني را رعايت كنند!!؟


    اين عزيزان بدون اينكه متوجه اعمال و رفتار خود باشند، بسياري از اصول مهم شهروندي و شهرنشيني را ناديده مي گيرند! وقتي هم به آن ها تذكر مي دهي هيچ توجهي نمي كنند. علت هم اين است كه كسي تا به حال نه از آن ها خواسته و نه آموزش داده كه وقتي براي انجام كارهاي خود به شهر مي آيند چگونه بايد رفتار كنند. هر چند همشهريان عزيز مرودشتي هم در اين زمينه ها نه آموزش ديده اند و نه مسئولي از آن ها خواسته و مي خواهد كه اينگونه مسائل را رعايت كنند.


    نكته همين جاست كه متاسفانه متولي خاصي براي فرهنگ سازي در شهر وجود ندارد و هيچ ارگاني تا كنون اقدام موثر و چشم گيري جهت آموزش اصول شهرنشيني و شهروندي به همشهريان عزيز (اعم از روستايي و شهري) انجام نداده اند. واقعاً جاي سوال است و البته تعجب كه چرا اقدام خاصي در اين مورد نمي شود؟!! چرا شهرداري محترم و شوراي شهر نسبت به اينگونه مسائل شهري كم توجه هستند!!؟ چرا بايد دومين شهرستان استان پهناور فارس و مهد بزرگ ترين تمدن جهان، فرهنگي اين چنين ضعيف و متولياني اين چنين كم تحرك داشته باشد؟! آيا شهري كه فرمانداري اش مقام دوم استاني و اول كشوري را كسب مي كند، بايد فرهنگ شهروندي اش تا اين حد پايين و ضعيف باشد؟!! و اوضاع فرهنگي شهر،  اينچنين بر هم ريخته!!؟


    يكي از فروشندگان شهرمان مي گفت فرهنگ مرودشت نسبت به ساير شهرهاي استان، 40 سال عقب است! و تعريف مي كرد كه در يكي از شهرهاي همسايه، مشغول شستن ماشين در كوچه بودم، يكي از اهالي محل، هنگام عبور از آنجا به من تذكر داد كه كوچه و خيابان، جاي شستن ماشين نيست!

     

    بله اين واقعيتي است كه بايد پذيرفت اما عده اي با انكار واقعيت ها موجبات پسرفت شهر را فراهم مي كنند. يكي از همشهريان نقل مي كرد كه قبلا كارمند شهرداري مرودشت بوده و حالا در شهرداري شيراز مشغول به كار است، زماني كه در مرودشت بود بي درد سر و بدون دغدغه و  تذكري از سوي مردم، پشت ميز مي نشست و باد هوا مي خورد اما حالا كه در شهرداري شيراز مشغول به كار است يك دقيقه هم آسايش ندارد و مردم مدام مشكلات خود را بازگو و پيگيري مي كنند!! واقعاً جاي تعجب است كه مردم مرودشت هم، همگام با متوليان، نسبت به امور شهر خود كم توجه هستند!!


    بي توجهي به چراغ راهنما و علائم راهنمايي و رانندگي، بوق هاي بيجا و مكرر و ايجاد آلودگي صوتي در كوچه و خيابان، دعوا و درگيري در سطح شهر و بي احترامي به يكديگر، بي توجهي نسبت به مسائل و مشكلات عمومي شهر، ريختن زباله در كوچه و خيابان، ضعف شديد فرهنگ رانندگي، عدم رعايت حال همسايگان بخصوص در محله هايي كه برخي ادارات دولتي در آنجا اقامت دارند، عدم برخورد مناسب و پاسخگويي صحيح برخي كارمندان ادارات و بانك ها با مردم و هزاران مسائل ريز و درشت ديگر كه برخي از آن ها جزء مسائل پيش پا افتاده مي باشد، آدابي هستند كه هنوز در برخي نقاط كشور و بويژه شهري با قدمت مرودشت حل نشده و مورد بي توجهي قرار مي گيرد.


    اگر همين امروز فكري به حال فرهنگ فراموش شده ي خود نكنيم، فردا بسيار دير خواهد شد!! واقعاً تا به كي بايد اين همه بي قانوني و كم توجهي عده اي از همشهريان و حتي مجريان قانون را تحمل كرد؟!! چند مدت پيش پشت چراغ سبز به همراه عده اي از همشهريان فهيم ايستاده بوديم كه ناگهان ديديم يكي از مامورين محترم راهنمايي و رانندگي! بدون توجه به چراغ راهنما و پياده، از ميان انبوه ماشين هاي خيابان عبور كرد و تنها پاسخي كه در جواب تذكر ما داد يك لبخند تمسخر آميز بود!!


    مگر غير از اين است كه من و شما ساكنين اين شهر هستيم و اين ما هستيم كه با اعمال و رفتار خود موجبات پيشرفت و بالندگي و يا پسرفت و ركود شهرمان را فراهم مي كنيم؟! مگر غير از اين است كه سرنوشت ما را كسي جز خود ما رقم نخواهد زد؟! پس چرا نسبت به اوضاع شهرمان بي تفاوت هستيم!؟ چرا نبايد در حد و اندازه و جايگاه  اسم و رسم شهرمان ظاهر شويم و فرهنگ اصيل ايراني خود را با رعايت اصول و آداب صحيح زندگي كردن زنده و پايدار نگه داريم؟!!

     

    اگر واقعاً خواهان شهري زيبا و با فرهنگ هستيم بايد بي توجهي را كنار گذاشته و از متوليان امور شهر بخواهيم كه شهرمان را آباد كنند و خود نيز در كنار آن ها به زيبا سازي ظاهر و باطن شهرمان كمك كنيم.

     


    منبع:هفته نامه مرودشت



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1290
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari