صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     

    گزارش ایسنا از وضعیت گردشگری مرودشت؛
    مرودشت قلب گردشگری تاریخی فارس

     
    2088
    :كد
    دوشنبه 5 اسفند 1392

    شهرستان مرودشت، به‌نوعی قلب اقتصادی فارس است، نقطه‌ای که عناصری از جمله مهم‌ترین آثار گردشگری



     شهرستان مرودشت، به‌نوعی قلب اقتصادی فارس است، نقطه‌ای که عناصری از جمله مهم‌ترین آثار گردشگری تاریخی، مهم‌ترین صنایع، وسیع‌ترین کشتزارها، زیباترین نقاط گردشگری طبیعی را در خود جا داده است.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، شهرستان مرودشت از شهرستان­‌های مرکزی استان فارس است که از جنوب به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان سپیدان، از شمال به شهرستان اقلید، از شمال شرقی به شهرستان پاسارگاد و از شرق به شهرستان ارسنجان محدود می‌­شود.

    این شهرستان با مرکزیت شهر مرودشت، 4649 کیلومترمربع وسعت دارد و فاصله آن تا شیراز 45 کیلومتر است.

    این شهرستان جلگه­‌ای، آبرفتی و هموار است. که از ضلع شمالی، غربی و جنوبی به کوهستان منتهی می‌شود و از جنوب شرقی و شرقی تا دریاچه‌ی بختگان امتداد می­‌یابد.

    بخشی از رود کر از این شهرستان عبور کرده و با رود سیوند در نزدیکی پل­خان یکی شده به دریاچه‌ی بختگان می­‌ریزد. میانگین ارتفاع آن از سطح دریا 1620 متر است.

    این شهرستان علاوه بر ویژگی­‌های تاریخی و طبیعی از جهت کشاورزی به‌ویژه گندم و ذرت و صنت پتروشیمی نیز اهمیت دارد.

    جاذبه‌های تاریخی

    تخت­ جمشید

    از باشکوه‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران با وسعت 125 هزار مترمربع است که در زمان داریوش اول به سال (518 م) در جلگه‌ی مرودشت بر دامنه‌ی کوه رحمت بنا شده است.

    این مجموعه باستانی شامل پلکان ورودی، دروازه‌ی ملل، کاخ آپادانا، کاخ مرکزی یا شورا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ اردشیر، کاخ صدستون، کاخ ملکه(حرمسرا)، کاخ خزانه، خیابان سپاهان، دروازه‌ی ناتمام و دو مقبره اردشیر دوم و سوم است.

    کاخ سه دری یا کاخ مرکزی

    در مرکز کوشک شاهی تخت‌جمشید، کاخ کوچکی قرار دارد که توسط سه درگاه و چند راهرو به کاخ‌های دیگر راه می‌یابد و از این جهت آن را «کاخ مرکزی» و یا «سه دری» می‌خوانند که آن را دروازه‌ی شاهان نیز گفته‌اند. چون بر پلکان‌های آن، نجبای کشور را نقش کرده‌اند که به وضعی دوستانه و غیررسمی، برای دیدار فرمانروا می‌روند و نیز به سبب نوع استفاده و موقعیت کاخ، گاهی آن را «تالار شورا» نیز نامیده‌اند.

    پیشتر بنای این کاخ را به داریوش بزرگ نسبت می دادند، اما عللی در دست داریم که ساخت کامل آن توسط اردشیر یکم انجام شده است.

    کاخ داریوش یا کاخ تچر

    از نخستین کاخ‌هایی که بر روی صفه تخت جمشید برآوردند بنایی بود در جنوب غربی آپادانا و رو به جنوب، یعنی به سمت آفتاب. این بنا در یکی از کتیبه‌های منقور بر آن تچر خوانده شده است و در کتیبه‌ای دیگر از همان بنا هدیش و امروز به(کاخ داریوش) یا (تچر) معروف است.

    کلمه‌ی تچر در زبان فارسی مانده و بصورت(تجر) یا (طرز) در آمده است و آن را (خانه زمستانی) معنی کرده‌اند اما هیچ علتی که برساند این بنا سرای زمستانی داریوش بوده است در دست نیست.

    سنگ‌های این کاخ، خاکستری و بسیار پاک تراش است چنانکه عکس آدمی در آن می‌افتاده و از همین‌رو در این اواخر آن را (آینه خانه) یا (تالار آینه) هم می‌خواندند.

    کاخ خشایار(کاخ هدیش)

    کاخ اختصاصی خشایار شاه (معروف به هدیش) در شرق «کاخ داریوش» آثار کاخ باشکوهی دیده می‌شود که به گواهی کتیبه‌هایش به فرمان خشایارشا ساخته شده است.

    وی در یک کتیبه این بنا را «هدیش» خوانده اما در نبشته‌ای دیگر، آن‌را تچر نامیده است.

    بنابراین اطلاق نام «هدیش» بر این بنا چندان درست نیست چون آشکار است که هر دو واژه یک معنی داشته است.

    تا چندی پیش همه‌ی مورخان هنر و باستان‌شناسان، این کاخ را تمام و کمال ساخته خشایارشا می‌دانستند اما چندی پیش با پیدا شدن منقوشی، ثابت شد که این کاخ هم، به دست داریوش آغاز شده و به دست پسرش خشایارشا به انجام رسیده است. با این کشف، بسیاری از نتایج غربیان به ویژه مایکل رف در خصوص ساختمان این بنا و حتی نقشه‌ی تخت جمشید مردود شناخته شد.

    کاخ صد ستون

    دومین کاخ تخت جمشید از حیث وسعت بنای شکوهمندی است در مشرق حیاط آپادانا که تالار مرکزی آن صد ستون سنگی ( ده ردیف 10 ردیفه ) داشته است و از این روی آن را 100 ستون خوانده‌اند. اشمیت آن را تالار تخت نامید چون وی یک صد ستون دیگر اما بسیار کوچکتر در میان دستگاه خزانه کشف کرده بود اما چون نام صد ستون بسیار مشهور و از قدیم‌الایام معمول بوده است ما نیز همان را بکار می‌بریم . هم‌چنین می‌دانیم که صد ستون نام تخت جمشید در دوره‌ی ساسانی بوده است.

    کاخ بار (آپادانا)

    «آپادانا» یا کاخ بار داریوش و خشایارشا که اریک اشمیت، حفار تخت‌جمشید آن را«عالی‌ترین، باشکوه‌ترین و وسیع‌ترین ساختمان‌های تخت‌جمشید» خوانده، مشتمل است بر یک تالار چهارگوش مرکزی با 36 ستون و سه ایوان، در جهت‌های شمال، شرق و غرب (هر یک با 12 ستون) و چهار برج در چهار گوشه بیرونی تالار و یک رشته اتاق نگهبانی در جنوب. بنای «آپادانا» به دست داریوش بزرگ آغاز شد و در زمان خشایارشا به پایان رسید.

    نقش رستم

    از دیگر دیدنی‌های تاریخی شهرستان مرودشت، نقش رستم است، این مجموعه که بر دامنه‌ی کوه حاجی‌آباد و در فاصله‌ی 3 کیلومتری تخت جمشید نقر شده است، شامل یک نقش عیلامی، 4 مقبره از پادشاهان هخامنشی، مجموعه‌ای سنگی به نام مکعب زرتشت، هشت نقش برجسته‌ی ساسانی، نقش تاجگذاری اردشیر اول، نقش بهرام و درباریان، نقش تاجگذاری مهر نرسی، نقش پیروزی شاپور و چند نقش جنگ­سواران، دو آتشدان سنگی و چند کتیبه است.

    نقش رجب

    دیگر اثر تاریخی مانده از هزاره‌های گذشته، نقش رجب است، این اثر که در فاصله 2 کیلومتری تخت جمشید و بر دامنه‌ی کوه رحمت، قرار دارد، شامل 4 نقش برجسته ساسانی، نقش شاپور در کنار درباریان، نقش تاجگذاری شاپور اول، نقش موبد موبدان، کرتیر، نقش تاجگذاری اردشیر بابکان و دو کتیبه‌ی پهلوی است.

    شهر استخر

    استخر یکی از شهرهای قدیمی فارس است که در زمان هخامنشیان و ساسانیان مورد توجه بوده است. بر اثر کاوش‌­های انجام شده شماری از ستون­‌ها و پایه‌ی ستون­‌های آن از خاک بیرون آورده شده است.

    از دیگر آثار شهرستان مرودشت می‌توان به پل‌خان، غار و کتیبه‌های حاجی‌آباد و تپه‌های متعدد باستانی و تاریخی اشاره کرد.

    آثار گردشگری طبیعی مرودشت

    شهرستان مرودشت که به‌نوعی قطب کشاورزی استان فارس نیز خصوصاً در تولید گندم، شناخته می‌شود، از جمله نقاط سرسبز این استان است که با داشتن آب و هوایی معتدل، در همه‌ی فصول برای گردشگران جذاب است.

    از نقاط بسیار دیدنی و جذاب مرودشت، سد درودزن است که با هدف تأمین آب شرب شهرهای استان هم‌چنین آب کشاورزی منطقه، احداث شده است.

    تنگ بستانک یا بهشت گمشده، از دیگر نقاط جذاب و دیدنی شهرستان مرودشت به‌شمار می‌رود که به‌ علت قرارگرفتن در نقطه‌ای کوهستانی و سرد، در ایام تابستان بیشتر برای گردشگران جذابیت دارد اما در فصل بهار نیز به‌ علت پرآب و زیبا بودن این نقطه، گردشگران زیادی جذب این منطقه‌ی کوهستانی و پوشیده از درختان سربه فلک کشیده، می‌شوند.


    منبع:ایسنا



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1060
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari