صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    تخت جمشید را هر چه از رونق انداخت، اکنون چه چیز نابودش می­کند؟

    نويسنده - خبرنگار: پرویزعزیزی

     
    1579
    :كد
    يك شنبه 24 شهريور 1392

    چندی پیش در خبرگزاری مهر، خبری با عنوان “تخت جمشید را آتش اسکندر از بین برد یا زلزله؟” خواندم و به ناگاه این پرسش به ذهنم آمد که تخت جمشید را هر چه از رونق انداخت، اکنون چه چیز نابودش می­کند؟



    به نام خداوند خورشید و ماه           که دل را به نامش خرد داد راه

    خداوند هستی و هم راستی               نخواهد ز تو کژی و کاستی
    چندی پیش در خبرگزاری مهر، خبری با عنوان “تخت جمشید را آتش اسکندر از بین برد یا زلزله؟” خواندم و به ناگاه این پرسش به ذهنم آمد که تخت جمشید را هر چه از رونق انداخت، اکنون چه چیز نابودش می­کند؟

    به هر روی تخت­ جمشید پس از سکوتی چند هزار ساله دوباره با تنی زخم خورده و فرتوت سر از خاک برون آورد تا بیانگر شکوه، تمدن، توان، فرهنگ یک ملت بر جهانیان باشد، ملتی که در پیشینه خود بر این می­بالد، که در طول تاریخ همواره خداجو و یکتاپرست بودند و هیچگاه در گمراهی بسر نبردند و شرک نورزیدند. ولی این­بار تخت جمشید فراتر از تاریخ یک ملت رخ نمود، رسید به جایی که شد مایه بالندگی همه بشریت، چرا که نشان داد در اینجا نه تنها ارزشهای انسانی کمرنگ نبوده و مانند آنچه در اهرام مصر و تمدن یونان باستان، به برخی از انسانها به دید پست نگاه نشده و آنها را برده نخواسته و نخوانده، بلکه با گرامیداشت مقام بلند انسانی، برای همه انسانها در خور مقام انسانی یعنی جانشینی آفریدگار ارزش قایل شده است. از همین مرز و بوم زمانی که در جای جای دنیا به برخی از انسانها به دید پست نگاه می­شد و برده داری رونق داشت، ندای برابری کوروش بزرگ (که برخی اندیشمندان بزرگ اسلامی همچون استاد ابوالکلام آزاد و استاد علامه طباطبایی با دلایل محکم، کوروش بزرگ را همان ذوالقرنین اشاره شده در قرآن کریم می­دانند) برخاست و منشور کوروش برآمد. تخت­جمشید نشان داد که برای ساختنش مردمان برده نبودند، و ارزشهایی که دنیای متمدن امروز از آن به حقوق رفاهی و انسانی یاد می­کند بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در آن جاری بوده است (کارگران بجز دستمزد بیمه هم بودند، زنان مرخصی زایمان داشتند و..).

    آری تخت­ جمشید پس از هزاران سال سکوت، و پس از تحمل هجوم بدخواهان و بلایای طبیعی اینگونه سر از خاک برون آورد تا بار دیگر این ارزشها را فریاد زند و به کشورهایی که امروز حقوق بشر را بهانه کردند تا سرمایه­های دیگران را چپاول کنند بگوید همه برابرند و ادعا برای پشتیبان حقوق مردم بودن تنها به سخن راندن از آن نیست. فردوسی پاکزاد خوشتر این نوا را نواخته و فرموده:

    “بزرگی سراسر به گفتار نیست                دو صد گفته چون نیم کردار نیست”

     اسکندر هر چند این بنا را از رونق انداخت اما نتوانست نابودش کند، هر چند زر و سیم را چپاول کرد اما ارزشهای معنویش را نتوانست نابود سازد. امروز آنچه تخت­جمشید، این میراث ارزشمند جهانی که مایه افتخار ایران و ایرانی است را به شدت تهدید می­کند بی­مهری و بدگمانی است. بدگمانی به این بناست که بی­مهری به آن را سبب می­شود و این باور را در اندیشه عموم بارور می­سازد که برخی مسئولان برای نگهداری این بنای ارزشمند برنامه­ای ندارند و حتی اگر آسیبی هم بر آن وارد شود در دل خوشحالند. امروزه می­بینیم برخی از ملتهای بی­ریشه منطقه که عمر آنها به چند دهه هم نمی­رسد و هرچه دارند برای زمانی است که جزیی از پیکره ایران بودند، سعی به ساختن پیشینه دروغین و ساختگی برای خود دارند و ارزشهای ایران را به نام خود مصادره می­کنند.

    اکنون در این بهبوهه این پرسشها به ذهن هر ایرانی می­آید که:

     آیا حذف بخشی از پرافتخارترین پبشینه این مرز و بوم از کتاب­های درسی دلسوزی است؟

    آیا این کار بجز از همان زیاده­روی بود که مردم در خلق حماسه سیاسی از آن دوری گزیدند و به ندای خرد ورزی و اعتدال پاسخ دادند؟

     آری ما مسلمانیم و افتخار ما نیز این است که هرگاه ندای حق را شنیدیم با گوش جان به آن دل سپردیم. آنگاه که عده­ای ولایت را غصب نمودند ما ایرانیان بودیم که باز به ندای حق گوش سپردیم و ماندیم، حتی آنگاه که شیعه بودن و پشتیبان حق بودن جرم بود این مردم ایران بودند که حاضر به سکوت نشدند و در برابر ستم امویان و عباسیان خروشیدند، شهر استخر بود که پس از سه بار خیزش مردم در برابر بی­عدالتی و ستمگری امویان، سرکوب مردم این شهر و کشتار همگانی آنان را در پی داشت تا جایی که برای جاری شدن سوگند فرمانده اموی، آنقدر بیگناهان را گردن زدند تا خون در کوچه­ها جاری شود و چون خون لخته می­شد و جاری نگشت در پایان به ناچار بر خون­های ایرانیان بیگناه آب ریختند تا جاری شود، مردم سیستان بودند که حاضر نشدند به دستور معاویه امیر المومنان را سب نمایند تا جایی که زیور زنان را به عنوان تاوان پرداختند اما این ننگ را نپذیرفتند و هزاران نمونه دیگر از این دست در سراسر ایران، گواهان تاریخی این مساله هستند، چرا که ندای حق را به گوش جان شنیده بودند. ما ایرانیان بودیم که رشد علمی اسلام را سبب شدیم و به پیشرفت آن در سایه خداوند بزرگ کمک شایانی نمودیم. شهید بزرگوار آیت­الله مطهری با این دیدگاه بود که به نگارش کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام پرداختند. امروز که خوارج زمان در گوشه­ای از دنیا هم­کیشان ما را تنها به گناه علوی بودن کشتار می­کنند باز هم ما ایرانیان هستیم که از مظلومیت آنان دفاع می­کنیم.

    هرآنکس که در جانش بغض علی است              ازو زارتر در جهان زار کیست

    آنروز اگر اسکندر بیگانه و کینه­توز به این خاک دست انداخت و میراث ارزشمند ایران را به گمان پوچ خویش ویران ساخت، امروز چرا خودمان به دنبال تکمیل کار وی باشیم و با بی­مهری، دانسته یا ندانسته در آن راستا گام برداریم؟

     چرا باید با تعصب و ندانم کاری گام در راهی بگذاریم که بین ملیت و مذهب فاصله بیندازیم در صورتی که اینگونه نیست؟

    لازم است مسولان اقدام شایسته و بایسته­ای در راستای شناساندن درست این میراث ارزشمند جهانی و آثار دیگری همچون نقش رستم، نقش رجب، شهر باستانی استخر، پاسارگاد و صدها اثر تاریخی ارزشمند دیگر که با وجود این آثار بزرگ چندان به چشم نمی­آید، در درجه نخست به ایرانیان و آگاهی دادن به برخی افراد که به این بنا به دید نماد ظلم فرمانروایان زورگو و ستمگر می­دانند انجام دهند چون اینگونه آثار افتخاری برای ایران و جهان هستند وبا این کار همگام با پاسبانی از این آثار ارزشمند، زمینه پیشرفت و رونق بیشتر شهرستان نیز فراهم شود. مرودشت با همه بی­مهری که به آن شده است، قطب گردشگری، کشاورزی، دامپروری، صنعتی استان پهناور فارس است. مرودشت بدلیل اینکه شهری مهاجر پذیر بوده(وجود کارخانه­های مهم صنعتی و در پی آن یکجانشینی عشایر)، از اقوام و طوایف گوناگونی تشکیل شده است و دارای تنوع فرهنگی بسیار زیادی است، اینها توانمندی­هایی است که کمتر همگی با هم و در یک جا یافت می­شوند. اینها داشته­های این شهر هستند و بر پایه همین داشته­ها بوده که توانسته در این مدت کوتاه چنین رشد چشمگیری نماید و به دومین شهر استان فارس تبدیل شود. این رشد روز افزون نیازمند برنامه­ای دقیق و دلسوزانه است. پس اگر مسئولان نتوانند از این توانمندیها در جهت رشد و پیشرفت شهرستان بهره جویند، در یک کلام می­توان گفت تنها کم­کاری آنهاست.

     


    منبع:سلام مرودشت



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1546
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari