صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    گفتگو با یک هنرمند مرودشتی

     
    1331
    :كد
    چهارشنبه 5 تير 1392



    لطفا خودتون را معرفی کنید.

    سیامک شمس هستم متولد 1354 شیراز ، فعالیت های هنری من در مرودشت از دوران دبستان در اوایل دهه ی شصت با نواختن کیبورد ( ارگ ) در جشنهای دهه ی فجر و تکخوانی در گروه سرود مدرسه و مسجد جامع شروع شد . نواختن ارگ را به صورت گوشی بلد بودم تا اینکه در همان نوجوانی به واسطه ی یکی از دوستان ( سعید زارع ) به استاد حسین همافر که ایشان خود شاگرد استاد جواد معروفی بودند معرفی شدم و به فراگیری ساز پیانو پرداختم؛ در اواخر سالهای شصت با آقایان غلامحسین فارسی و رضا قدمی که از اعضای انجمن شعر و هنرهای نمایشی بودند آشنا شدم و بخش موسیقی نمایش هایشان را به من سپردند .همزمان در کانون شهید ناصری هم به عنوان آهنگ ساز و نوازنده کیبورد فعالیت داشتم که در سال 68 همراه با دیگر بچه های گروه سرود شهید ناصری، موفق به کسب مقام نخست در منطقه شدیم ( یادش بخیر ) مهربانیهای آقای دیلمی معاون آن موقع کانون هرگز از یادم نمیرود . در سال 1376 نسل جدیدی از بچه های فعال انجمن نمایش (نسل طلایی تئاتر) توجه من را جلب کرد و این آشنایی باعث شد تا به حال برای بیش از 30 تئاتر و فیلم کوتاه و موسیقی بسازم . این علاقه مندی به موسیقی و تئاتر مرا بر آن ساخت تا در کارگاههای مختلف آهنگسازی و کلاسهای مربوطه شرکت کرده و اندوخته های خود را بیشتر کنم.


    2 . فعالیت دیگرهنری هم دارید ؟
    در چندین برنامه رادیویی و تلوزیونی به عنوان آهنگساز شرکت داشته ام ، البته در چندین همایش در شهرستان و استان نیز مجری برنامه بودم. حدود ده سالی هست که وبلاگی را تاسیس کرده ام و در آن مطالب گوناگونی می نویسم به آدرس www.asheghanehayearam.persianblog.ir امیدوارم همشهری ها این وبلاگ را ببینند و علاوه بر مخاطب، با ایراد نظراتشان نقش منتقد و راهنما را هم بپذیرند.


    3 . کار اجرایی هم در رابطه با موسیقی شهر داشته اید ؟
    بله با افتخار دو دوره مسئول خانه ی موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان بوده ام . 


    4. شنیده ایم صدای خوبی هم دارید؟
    با لطف خداوند چند بار به عنوان خواننده و آهنگ ساز در گروه موسیقی پاپ مهرگان که خودم موسس آن بودم حضور داشتم. و چند آهنگ هم به صورت استدیویی ظبط کردم که اگر مناسب بدانند!!! به بازار موسیقی روانه خواهد شد . شعر تمامی این موسیقی ها از دوستان شاعرم در انجمن شعر جوان مرودشت می باشد .


    5 . ویژگیهای مثبت و منفی سازی که می نوازید را درچه میدانید؟
    ویژگی مثبت : پیانو از لحاظ بزرگی میدان صدا و تنوع طنین ، مطبوع ترین و وسیع ترین ساز در بین سازهای موسیقی می باشد .ولی حجیم بودن همچنین گران بودنش از ویژگی های منفی آن است.

     
    6 . خلاصه ای از تاریخچه ی ساز پیانو را بیان کنید ؟
    پیانو با نام اصلی "pianoforte"به معنی سازشستی دار ،در سال 1709 توسط Bartolommeo cristofori تحت نام ( گراوی چمبالو پیانو إفورته ) از روی ساز دیگری به نام "هارپیسیکورد "ساخنه شد . امروزه پیانو به دو شکل ساخته می شود، پیانو ی بزرگ که به اشتباه (پیانورویال) گفته می شود و نوع دوم که آن را اروپایی ها ( پیانینو) یا پیانوی کوچک دیواری نام نهاده اند . البته نوعی ساز الکترونیک هم در بازار موجود است که با نیروی برق کار می کند که پیانو الکترونیک یا پیانو برقی گفته می شود ، صدای این ساز جدید نیز تقلید از پیانو های آکوستیک می باشد.


    7 . وضعیت کمی و کیفی سازهای داخلی و خارجی را در چه می بینید؟
    متاسفانه نمونه ی داخلی قابل توجهی وجود ندارد ولی نمونه های خارجی با کیفیت های مختلف را با چندین میلیون تومان میتوان تهیه کرد.


    8 . وضعیت موسیقی در مرودشت را چگونه می بینید؟
    خوشبختانه وضعیت روز به روز بهتر می شود ، با حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد این پیشرفت نمایان است و امیدوارم این همدلی و همکاری همیشگی باشد . در کل وضعیت خوبی را پیش بینی می کنم.


    9 . وضعیت موسیقی در کشور را چگونه می بینید؟
    سوال بسیار سختی است ، همان طور که در سوال قبلی عرض کردم چند سالی هست که موسیقی در کشور رو به جلو رفته و حمایتهایی هر چند کم از طرف مسئولین ذی ربط انجام می شود ، ولی هنوز تا نقطه ی ایدآل راه بسیاری وجود دارد .
    10-برای پیشرفت موسیقی در کشور چه راه کارهایی به ذهنتان می رسد؟
    آنچه در ابتدا مستلزم توجه می باشد وضعیت روحی و بعد مالی هنرمندان است و بدیهی است این دو بیش از هر چیزی نیازمندان حمایت دست اندرکاران می باشد، به عنوان نمونه تا وقتی هنرمندی غم نان دارد چگونه می تواندبا تمرکز کامل به تمرین و خلاقیت بپردازد؟
    نکته ی بعد به برگزاری دوره های تخصصی_work shop_ بر میگردد، نکته سوم این که شرایطی فراهم شود که کتاب های مرجع و گاهن پیشرو با کیفیت خوب ترجمه شده و به سهولت در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار گیرد، فراموش نکنیم مخطاب فهیم ارزشی کم تر از هنرمند ندارد.


    11 . جایگاه یک هنرمند در مرودشت در حد انتظار شما هست؟
    هنرمندان زیادی از مرودشت در سطح کشور و جهان در رشته های نمایش ، فیلم و عکس ، شعر ، هنرهای تجسمی و ... در حال درخشش هستند ولی جایگاه شان در بین مسئولین و مردم،آن گونه که باید نیست. شاید همه ی اینها بر گردد به مسائل فرهنگی هر جامعه ای . مثلا مدتی در اصفهان مشغول کار موسیقی بودم می دیدم که مردم و مسئولین احترام زیادی به هنر و هنرمند داشتند ، ولی به عنوان نمونه در شهرمان دیده شده که مسئولین با شروع اجرای موسیقی ، سالن را ترک می کنند و این خوب نیست.


    12 . موفقیت سازهای سنتی در سطح جهان در گرو چه عملکردهایی هست؟ 
    سرمایه گذاری در بخش موسیقی و اجرا در فستیوالهای مختلف جهانی می تواند کمک بسیار زیادی به شناساندن ساز های ایرانی در بین الملل کند.


    13 . آیا یک هنرمند باید خود را متعهد بداند؟
    حتما، هنرمندان این مرز و بوم به کشور ،قانون ، مردم عزیزشان و به فرهنگ خودشان میبالند و به آن تعهد دارند .


    14 . آشنایی هنرمندان ایرانی با سازهای جهانی در چه سطحی می باشد؟ 
    سازشناسی از دروس مهم موسیقی می باشد که متاسفانه کمتر به آن اهمیت داده شده ، مخصوصا عزیزانی که ساز سنتی کار می کنند ، کمتر با سازهای بین المللی آشنا هستند ، ولی خوشبختانه در جلسه های اخیر انجمن موسیقی قرار بر این شده که کلاسهای مختلفی جهت بالا بردن سطح علمی علاقه مندان به موسیقی برگزار شود که با نشستهای پژوهشی و حضور استادان برجسته ی کشور و استان کلید خورده است . از این جهت از آقای حسن شکری زاده مسئول فعلی انجمن بخاطر تلاشهایش تشکر می کنم .


    15 . آشنایی مردم با سازهای جهانی در چه سطحی می باشد؟
    متاسفانه بسیار کم است مثلا کمتر کسی سازهایی مثل "ابوا ، هارپ ، ویولا ، کنترباس، فاگوت ، بوگل " و غیره را میشناسد و بیشتر مردم با سازهایی که بیشتر در فروشگاهها و کنسرتها متداول هست مثل " انواع گیتارها " سینتی سایزر" (ارگ ) ، ویلن ، پیانو " ... آشنا هستند . 


    16 . سازهای جهانی چقدر با فرهنگ ما سازگاری دارد؟ 
    بسیاری از سازهای خارجی توانسته اند با فرهنگ ما سازگاری پیدا کنند ، ازجمله ی این سازها ویلن ، پیانو ، و ... می باشد که درسازبندی موسیقی سنتی ما جایگاه مهمی پیدا کرده اند و چون این سازها قابلیت کوک شدن در دستگاه های ایرانی را دارند از آنها استفاده می شود چرا که جوابگویی این ساز ها بسیار عالی می باشد .


    17 . چرا جوانان علاقه بیشتری به شنیدن سازهای خارجی نشان میدهند؟
    موسیقی خارجی دارای هیجان و تحرک بیشتری نسبت به موسیقی سنتی می باشد و گرایش جوانان بیشتر به سمت این نوع موسیقی است که البته با کمی سلیقه و همت بیشتر میتوان با سازهای سنتی متنوعی که وجود دارد و تنظیمات امروزی تر جوانان عزیزمان را با موسیقی سنتی آشتی داد . اما این به معنای دوری گزیدن از سازهای خارجی نیست چرا که هر سازی می تواند بیانگر بخشی از دغدغه های ما باشد.


    18 . استقبال جوانان در یادگرفتن موسیقی سنتی و محلی چقدر می باشد؟ 
    خوشبختانه در شهرستان ما آموزشگاه موسیقی وجود دارد که نیاز آموزشی هنرجویان را تامین کند ولی استقبال آن طور که انتظار میرود خوب نیست و امیدوارم با توجه به برنامه هایی که انجمن موسیقی جهت بیشتر شناساندن موسیقی در سطح شهرستان دارد این امر روند رشد خودش را باز یابد .


    19 . استقبال مردم در برگزاری کنسرتها چقدر هست؟
    در سال تعداد کنسرتها خیلی زیاد نیست و گاهی کمتر از انگشتهای یک دست می شود و دلیل آن سخت گیری های زیاد در مورد کسب مجوز مربوطه است ، اما استقبال مردم خوشبختانه خوب بوده و هنرمندان را با حضور خودشان حمایت می کنند که جا دارد از همه ی همشهریان عزیز و هنردوست خودم تشکر کنم .


    20-رابطه ی موسیقی و روان چگونه رابطه ای است؟
    آرتور شوپنهاور که از بزرگان فلسفه متافیزیک آلمان و از تاثیرگزارترین فیلسوفان تاریخ می باشد در جمله ای جواب این پرسش را به خوبی داده است:
    "آنجا که کلام پایان یابد موسیقی آغاز میگردد" و اگر کلام را بخش بیرونی ذهن یا به روایتی درون و روان بدانیم، مشخص میگردد که موسیقی در رابطه با روان چه قدرتی دارد. از یاد نبریم اولین و حتا شاید بتوان گفت تنها همدم ما در فضاها و خلا های روانی مان موسیقی میباشد، کافی است به مراسم عروسی و عزا بدون موسیقی بیندیشید تا پی به مفهوم این مهم ببرید.


    21 . یک هنرمند با ارائه هنر خود می تواند امرار معاش کند؟
    باید این گونه باشد اما متاسفانه خیر.
    فقیر ترین قشر هنرمند کشور موسیقیدانهای ما هستند و با توجه به مشکلاتی که در حواشی کار موسیقی وجود دارد ، عملا هنرمندان نمی توانند به طور حرفه ای به کار موسیقی بپردازند ، یک هنرمند اهل موسیقی می بایست حتما راه درامدی غیر ازحرفه ی موسیقی را پیشه ی خود کند. 


    22 . اگر در هر مورد نظری دارید که نیاز مخاطبان را برآورده می سازد بیان نمائید.
    از همه ی دست اندر کاران هفته نامه ی وزین تخت جمشید تشکر می کنم که باعث آشنایی بین هنر مندان و مردم عزیز می شوند؛ امید وارم این روند ادامه پیدا کند. ما هم تلاش می کنیم تا در پیشبرد اهداف فرهنگی ، هنری شهر عزیزمان نقشی هر چند کوچک ایفا کنیم . در آخر اجازه بفرمایید از خانواده خودم مخصوصا پدر ، مادر و همسرم به خاطر حمایتهاشان از بنده تشکر کنم و آرزوی سلامتی و بهروزی برایشان داشته باشم.

     


    غیر از هنر که تاج سر آفرینش است                                بنیاد هیچ منزلتی پایدار نیست

     


     

     

     


    منبع:هفته نامه تخت جمشید مرودشت



    نظرات بینندگان
    فرشید  سلام. من فرشید هستم اهل مرودشت. 23 ساله ساکن سوئد هستم. باامید موفقیّت هنرمندان مرودشتی.
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1280
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari