صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    مصاحبه با آقای چراغی رئیس آموزش و پرورش

     
    1325
    :كد
    شنبه 1 تير 1392



    مصاحبه با رئیس آموزش و پرورش مرودشت

    توضیح: چند روز به انتخابات 24 خرداد مانده بود که برای مصاحبه با وقت قبلی خدمت جناب آقای چراغی رئیس محترم اداره آموزش و پرورش رسیدیم. اما از آنجا که ایشان علاوه بر کارهای روزمره آموزش و پرورش بدلیل درگیر بودن آموزش و پرورش در موضوع انتخابات مشغول رسیدگی به مسائل انتخابات نیز بود نتوانستیم مصاحبه را به صورت حضوری انجام دهیم به همین خاطر سوالات را با ایشان دادیم تا با فراغ بال جواب کاملی برای پرسشها تحویلمان دهند.


    1-    خودتان را معرفی کنید؟
    مرتضی چراغی هستم رئیس آموزش و پرورش شهرستان مرودشت

    2-    مهمترین برنامه ها و فعالیتهای انجام شده در مدت زمان تصدی در اداره آموزش و پرورش مرودشت چه بوده است ؟
    در حوزه ها و حیطه های مختلف کاری از جمله : حوزه ی عمرانی ؛ پیگیری ساخت فضاهای آموزشی در حال احداث و
    طرح های مقاوم سازی مدارس از جمله دبیرستان شاهد ، مدرسه راهنمایی شهید مطهری و ...
    حوزه خیرین : برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز و تجلیل از 15 خیر مدرسه ساز شهرستان و شناسایی خیرین جدید برای احداث مدارس
    حوزه ی فن آوری : برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای اولین در سطح بسیار وسیعی و گستره در شمال فارس ، خرید تجهیزات و امکانات لازم برای هوشمند سازی مدارس (حد اقل 50 مدرسه انجام شده )
    برگزاری دوره آموزشی چگونگی استفاده از رسانه های جدید همچون برد هوشمند و ...
    برپایی نمایشگاه هوشمند سازی مدارس برای اولین بار در سطح شهرستان مرودشت
    حوزه آموزشی : برگزاری دوره های آموزشی میان مدت بیش از 1000 ساعت در دروس مختلف برای همکاران ، برگزاری چندین جلسه پیرامون دلایل افت کمی و کیفی قبولی دانشگاهی در سطح مدیران ، اولیا ، مشاوران ، کارشناسان ، برگزاری جلسات متعدد پیرامون علل و عوامل پیشرفت تحصیلی در سطح شهرستان
    حوزه پژوهشی : برگزاری جشنواره اقتصاد مقاومتی و نقش آموزش و پرورش در آن ، همایش تولید محتوای الکترونیکی دانش آموزان و معلمان ، همایش فاطمیون ، همایش عفاف و حجاب ، برگزاری دوره اقدام پژوهی و درس پژوهی در سطح 1200 نفر از فرهنگیان
    حوزه پرورشی و تربیت بدنی :
    حوزه تربیت بدنی : اجرای طرح های دو میدانی ، طناب زنی در مدارس در مدارس ابتدایی و راهنمایی 2 – برگزاری مسابقات و جشنواره های ورزشی در سطح شهرستان و استان و راهیابی دانش آموزان به مسابقات استانی و کسب مقام سوم در مجموع مسابقات

    3-    برنامه های آینده شما چیست؟

    اولین و اساس ترین برنامه ارتقاء کمی و کیفی سطح آموزش و پرورش در سطح شهرستان به دلیل بررسی شاخص هایی انجام شده ، نیاز داریم در روش ها و برنامه ها و سیاست های نو گرایی ، نو سازی و بهره سازی داشته باشیم .
    دومین برنامه ، تحلیل تمامی شاخص های آموزشی ،  پرورشی ، پژوهشی ، تربیت بدنی و مقایسه این شهرستان با استان و کشور و حرکت علمی و دقیق و با برنامه .
    سومین برنامه ، تدوین کتاب برنامه همانند سال گذشته و حرکت در راستای برنامه های تدوین شده در سطح آموزش و پرورش شهرستان و هر مدرسه به صورت جداگانه برای تحقق برنامه سند چشم انداز و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    چهارمین برنامه ، نظارت و ارزیابی عملکرد تمامی مدارس و مدیران در تابستان و انتخاب بهترین مدیران و معاونان بر اساس ملاک های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    پنجمین برنامه ، توسعه مدارس تخصصی قرآنی در سطح شهرستان و قرآنی کردن
    ششمین برنامه ، رویکرد های برنامه مدارس به سمت قرآنی و تربیتی خواهیم برد
    هفتمین برنامه : تشکیل کارگاه نقد و بررسی کتب درسی با مشارکت  همکاران متناسب با ساحت های تربیتی
    هشتمین برنامه : تشکیل کارگاه چکونگی استفاده از ابزار ها و رسانه های جدید مثل برد هوشمند و برنامه نویسی برای دبیران .
    نهمین برنامه : تشکیل کارگاه تخصصی حسابداری مدارس ، ثبت اموال ، سناد ، فرزین برای مدیران و معاونین .
    دهمین برنامه : برگزاری همایش مطالعه و برنامه ریزی کنکور در سه مرحله برای دانش آموزان سال چهارم.
    یازدهمین برنامه : توسعه رشته های فنی و کار دانش و آموزش های مهارتی در بین دانش آموزان متوسطه
    دوازدهمین برنامه : اجرای طرح 3-3 در بین مدارس دوره ابتدایی
    سیزدهمین برنامه : ساماندهی دقیق و تخصصی نیرو ها  در مدارس برای استفاده بهینه تر از معلمان بر اساس صلاحیت ها و شایستگی آنها
    چهاردهمین برنامه : بازدید تخصصی توسط کار گروه های تخصصی آموزش و پرورش برای بالا بردن و ارتقاء و جایگاه مدارس در سطح استان .

    4-    مهمترین مشکلی که در آموزش و پرورش با آن روبرو هستید چیست؟

    - کمبود منابع مالی مورد نیاز در جهت اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی منطبق با اهداف عالی آموزش و پرورش 
    - عدم وجود انگیزه لازم در بین کارکنان آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف متعالی آموزش و پرورش  که منطبق با نیاز های روز و فن آوریهای نوین دنیا طراحی شده .
    - کمبود تغییرات مورد نیاز برای هوشمند سازی مدارس
    -  کمبود شدید فضا های آموزشی در سطح شهرستان طوری که امروزه در آ – پ مرودشت نزدیک به 55%از مدارس  به صورت دو نوبته اداره  می شود که خود یکی از عوامل اصلی افت کمی و کیفی آموزشی و تربیتی بچه ها می گردد .
    - عدم مشارکت اولیاء دانش آموزان و عناصر تربیتی جامعه در پیشبرد اهداف آ -  پ بخصوص مشارکت مالی ، فکری ، فرهنگی

    5 – با توجه به شناختی که از شما داریم نگاهتان به مسائل و حل مشکلات بیشتر علمی است آیا با این نگرش تاکنون موفق به حل مشکل یا انجام برنامه جدیدی شده اید؟
    در کشور ما (( آموزش و پرورش )) مرکب از دو واژه ی توأم (( آموزش )) و (( پرورش )) است . پس باید تقاوت علوم تجربی و علوم انسانی را بدانیم . در علوم تجربی که محض هستند می توان با بینش علمی برنامه ریزی کرد . اما در علوم انسانی که با رفتار انسان سروکار دارد چون رفتار انسان ها قابل پیش بینی نیست و متأثر از عقاید دینی ، فلسفه و فرهنگ حاکم بر جامعه می باشد نمی توان صرفاً بینشی علمی داشت .
    پس می توان نتیجه گرفت مسائل و مشکلات آموزشی با نگرش علمی قابل حل می باشد اما در زمینه پرورش و علوم رفتاری نمی تواند راهگشا باشد .

    6- نظر شما در باره ی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  چیست ؟ آیا وزارتخانه در اجرای آن تعجیل نکرده است ؟
    یکی از انتقادات اساسی که به تغییر بنیادین در آموزش و پرورش گرفته می شود ، موضوع تعجیل در تغییر ساختار آموزشی از 1+3 +3+5 به 3+3+6 می باشد و همچنین تغییر محتوا ، آموزش معلمان و عدم اجرای آزمایشی کتاب های درسی جدیدالتألیف و به طور کلی عجله در پیاده کردن نظام آموزشی جدید از ایرادهایی است که به وزارت خانه آموزش و پرورش از دیدگاه منتقدان وارد می شود . درست است که منطق و عقل حکم می کند که نه تنها در این کار بلکه در کارهای بزرگ اقتصادی ، فعالیت ها و تصمیم گیری های سیاسی و ... نباید با عجله و سرسری کارها را انجام داد چرا که علاوه بر دستورات دینی و مثل ها و حکایت های فرهنگی ، عقل نیز حکم می کند با طمأنینه و با پرهیز از هر گونه شتاب بی جا و عجله بی مورد اقدام کرد تا خیر و صلاح آن کار رؤیت شود . برای مثال می توان به محتوای کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی که همانند محتوای کتاب های درسی پایه اول ابتدایی با شتابزدگی در مدت چند ماه تدوین شده است اشاره کرد . کشوری که می خواهد بر قله های علمی جهان بایستد می بایست با دقت بیشتر و پرهیز از سیاسی کاری در امورات آموزش و پرورش می بایست کارها را پیش بینی ، ولی نظر همکاران وزارت خانه به خصوص بقاع عالی وزارت آن است که این کار در طول 6 سال انجام گرفته . بنابراین به موقع اجرا شده و شتابزده انچام نگرفته .

    7- با این که مهم ترین قسمت سند تحول بنیادین در ارتباط با ارتقای جایگاه معلمان است برنامه آموزشی و پرورش مرودشت در این مورد چه بوده است ؟
    1- 7- تشکیل کمیته ی کیفیت بخشی از معلمان توانمند و خبره و نظارت و ارزیابی عملکرد معلمان و شناسایی نیروهای فعال و خلاق و صدور تقدیرنامه ی کتبی برای آنان .
    2-7- تکریم به شأن و جایگاه معلمان از طریق برقراری روابط انسانی قوی با معلمان و ...
    3-7- تفاوت قائل شدن بین همکاران توانمندبا آنهایی که کم کار هستند .
    4-7- ترتیب دادن سفرهای زیارتی و سیاحتی برای همکاران .
    5-7- تقویت صندوق مالی و اعتباری فرهنگیان و دادن تسهیلات به آنها .
    6-7- ارتقا و جایگاه خدمات رسانی در درمانگاه و باشگاه فرهنگیان ، امورات ورزشی همکاران و ...
    8- اقدامات انجام گرفته برای هوشمندسازی در تجهیز مدارس را توضیح دهید .
    * بررسی نیازهای مدارس و اولویت بندی مدارس و توزیع وسایل محدود خریداری شده

    9- نظر شما در باره ی مجتمع های طرح ترنم ولایت چیست ؟ در مجموعه های شما چه اقداماتی انجام شده است ؟
    مجتمع های طرح ترنم ولایت گام بلندی است که می تواند به عنوان راهبردی اساسی در راستای تحول بنیادی موجب بهره وری بیشتر از امکانات پراکنده انسانی و مادی در آموزش و پرورش به ویژه مدارس تلقی گردد ، ایجاد مجتمع های آموزشی و پرورشی ( طرح ترنم ولایت ) در قالب مدارس موجود ضمن حفظ هویت و استقلال نسبی خود در چارچوب هویت بخشی به جریان مشارکت و مشورت در انجام امورات و ایجاد و مدیریتی مشترک بر واحدها در ابعاد مختلف و در تعامل با یکدیگر فعالیت نموده و از طریق حفظ منابع انسانی و مادی با هم افزایی به بهترین وجه در خدمت جامعه دانش آموزی در طول دوران تحصیلی قرار گرفته است اما با توجه به اهدافی که این گونه مجتمع ها دنبال می کنند مانند بخشیدن هویت جدید به مدیریت آموزشگاهی مدارس و برقراری عدالت آموزشی اگر این طرح قبل از هر چیزی با اجرای آزمایشی در بعضی از مناطق کشور شروع می شد و پس از اثبات موفقیت آمیز بودن در سراسر کشور اجرا می شد بهتر بود . ولی در مجموعه های ما با تشکیل کمیته ی کیفیت بخشی ، عملکرد مجتمع ها را ارزیابی کردیم و راهکارهای سازنده و مؤثر توسط افراد مجرب برای کیفیت بخشی به امورات مجتمع ها را ارائه دادیم و در پایان باید به این نکته اشاره کنم که قطعاً هر تغییر بنیادی با تفاوت های روبرو می شود که امری طبیعی است که باید با مرور زمان مشکلات آن حل شود تا به یک طرح بهتر و جامع تبدیل شود .

     

    10- چند نکته کلیدی که بتوان مسائل و مشکلات دانش آموزان را حل کرد چیست ؟


    1-10- خانواده کوچک ترین نهاد اجتماعی است که بزرگ ترین نقش را در تربیت انسان ها دارد . با توجه به این نقش عظیم کلیدی ، آموزش خانواده ها به عنوان رکن مهم و اساسی در جهت رفع موانع آموزشی و تربیتی توجه و اهمیت بیشتری را می طلبد . ( ارتباط مستمر اولیا و مربیان )
    2-10- آگاهی از ضریب هوشی دانش آموزان به وسیله ی آزمون های استاندارد توسط افراد متخصص و شناخت استعدادها و رغبت ها و هدایت صحیح آنها به رشته ها و دوره های تحصیلی براساس برنامه پنجم توسعه و آمایش سرزمینی .
    3-10- پرهیز از سیاسی کاری و کارهای ظاهری عامه پسند در آموزش و پرورش و پرداختن به ریشه ها و اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلامی می تواند در طولانی مدت آموزش و پرورش را نجات دهد .
    4-10- برنامه محور بودن و داشتن برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و عادت به حرکت در تحقق اهداف برنامه ها و ارزیابی مداوم از برنامه ها و اصلاح آنها می تواند بسیار مؤثر باشد .

    11- با توجه به نقش محوری آموزش و پرورش در فرهنگ سازی به خصوص فرهنگ شهروندی آبا برنامه ی خاصی را در این زمینه پیشنهاد می کنید ؟
    کودکان و نوجوانان جامعه در واقع همانند جویبارها و نهرهایی هستند که نمی توانند تنها و مستقل به مسیر حیاب خویش ادامه دهند و زندگی را در تنهایی دنبال کنند ، به ناچار باید به دریای جامعه پیوند بخورند و با دیگران بودن را آغاز نمایند . از این منظر است که در هدف های اجتماعی رابطه فرد با دیگر همنوعان خویش مطرح می گردد . در حال حاضر فرهنگ سازی ( فرهنگ شهروندی ) از طریق برنامه های زیر اجرا می شود .
    1-    به طور مستقیم و از طریق اجرای قوانین و مقررات و نحوه ی برقراری نظم در محیط مدرسه و اجتماع و از طریق کتب درسی رسمی و فعالیت های مکمل مثل ارائه دروس تکمیلی و اختیاری مانند کتاب اصول شهروندی و یادگیری مهارت های اجتماعی و کمک گرفتن از برنامه های متنوع نیروی انتظامی و پلیس در سطح مدارس با همکاری نیروی انتظامی و برپایی همایش های منطقه ای و مشاوره ای برای اولیا و دانش آموزان در طول سال تحصیلی .
    2-    به طور غیر مستقیم بسیاری از محتوای درسی علاوه بر این که به فراگیران مهارت و تخصص می دهند ، دارای مضامینی در جهت جامعه پذیری و سازگاری با جامعه نیز هستند .

    12-میزان موفقیت  دانش آموزان مرودشتی در کنکور سال 91 و راهیا بی به دانشگاه های دولتی چقدر بوده است؟
    در رشته های 1- ریاضی : 57%                       رشته   علوم تجربی  38%                         رشته علوم انسانی 66% رشته هنر : 65%                                                   رشته زبان : 25%

    13- در مورد شایسته سالاری در اداره آموزش و پرورش مرودشت چه اقداماتی انجام داده اید؟
    تمام همکاران فرهنگی البته از گذشته نسبت به عملکرد اینجانب واقف هستند و می دانند که بنده تمام توانم آن است که بهترین و متعهد ترین افراد را در مدیریت مدارس و بدنه آ –  پ استفاده کنم . لذا از زمان تصدی ریاست آموزش و پرورش  اینجانب مکرراً در جلسه شورای اداری و شورای معاونین اعلام کردم هر کس بخواهد با تمام توان در آموزش و پرورش  کار کند و برنامه داشته باشد ما هیچ مشکلی با آن فرد از هر گروهی  باشد نداریم ولی اگر کسی بخواهد کم کاری کند قطعاً از افراد دیگر استفاده خواهیم کرد و تا کنون حد اقل 7 نفر وارد آموزش و پرورش  شدند که همه دوستان و همکاران می دانند از بهترین ها هستند و ملاک انتخاب فقط صلاحیت علمی ، تخصصی و اخلاقی آنها و تعهد به نظام مطرح بوده و خواهد بود .

    14-کار های ویترینی و برجسته آموزش و پرورش را بیان بفرمایید.
     تدوین برنامه : اولین شهرستان استان از نظر تدوین برنامه 
     جشنواره خوارزمی : 7 طرح راه یابی به استان
     جشنواره جابر :
     المپیاد ها : 20% رشد
     قبولی دروس نهایی سال سوم متوسطه  : 5% رشد نسبت به خرداد سال گذشته










    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    2506
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari