صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    هراس پوشالی

    نويسنده - خبرنگار: شهرام صالحی

     
    1323
    :كد
    شنبه 1 تير 1392

    آزوبل (نظریه پرداز معروف آموزش) اعتقاد دارد که «وظیفه اصلی دستگاه آموزش و پرورش، تربیت شهروندان پرسشگر است».



     

     

    آزوبل (نظریه پرداز معروف آموزش) اعتقاد دارد که «وظیفه اصلی دستگاه آموزش و پرورش، تربیت شهروندان پرسشگر است».

    شهروندانی که برای بهبود وضع اجتماع خویش در تلاشند و نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند حساس بوده و از چرایی تغییرات و یا عدم تغییرات آن پرسش می کنند. شخصا به یاد ندارم که در این شهر، آموزگاری شریف به دانش آموزان خود یاد داده باشد که مثلا « به شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و سایر ادارات و نهادهای عمومی مراجعه کرده و یا زنگ زده و نسبت به وضعیت امنیت، بهداشت، آسفالت کوچه، جمع آوری زباله، فضای سبز، سرویس حمل ونقل عمومی و ... پرسش و پیگیری نمایید» والبته نمره ای هم برای افراد پیگیر و پرسشگر در نظر بگیرد. ورود هوشمندانه آموزش و پرورش و سایر دستگاه های فرهنگی به این مقوله می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه ما باشد.

     

     

    به باور ما: دانش آموزانی که نسبت به سرنوشت خود، خانواده و اجتماع حساسند، جامعه ای آگاه، پرسشگر و برخوردار از خدمات اجتماعی مناسب را شکل می دهند و برعکس، دانش آموزانی با سوالات سرکوب شده، جامعه ای عقب مانده، ترسو و خمود را تولید خواهند کرد. سال ها قبل فرماندار اسبق با طنزی تلخ به من می گفت که: « شهر شما، بهترین نقطه کشور برای مدیریت است زیرا هیچ شهروندی از مسایل عمومی پرسشی ندارد» و شهردار تحصیلکرده سال های پیش هم این عقیده را داشت که: «اصولا مرودشتی ها نسبت به پیگیری مسایل عمومی حساس نیستند و خیال شهرداران از این بابت راحت است و اگر در جایی پی گیری صورت بگیرد، بیشتر رنگ و بوی شخصی دارد». فرماندار سابق هم می گفت:« اکثر همشهریان شما وقتی وارد اتاق من می شوند به جای پیگیری امورکلان شهر و شهرستان، بیشترین انرژی را برای تخریب یکدیگر صرف می کنند».

     

    دختر خانم دانشجویی از بچه های همین شهرچنین می گفت: تابستان گذشته در حال جمع آوری امضاء از اعضای کتابخانه عمومی پارک شهر برای رسیدگی به وضع سرویس های بهداشتی بودیم و جالب این که بسیاری از اعضاء(که همچون ما از خرابی سرویس بهداشتی رنج می کشیدند) با اعلام این مطلب که پیگیری این کار و امضاء زیر ورقه، برای آن ها دردسر ساز شده و بر سرنوشت شغلی آن ها در آینده! تاثیر می گذارد از پیوستن به سایرین خودداری می کردند.

     

    به راستی تاسف بار نیست؟ این ترس را چه کسی به ذهن جوانان و دانش آموزان ما تزریق کرده و ریشه این هراس پوشالی در کجاست؟ مگر روایت نشده که امامان معصوم(علیهم السلام) بر سر منابر شریف خویش، مردم را به پرسشگری و استیفای حق خود فرا می خواندند؟پیگیری حقوق شهروندی و مطالبات عمومی چه دخلی به آینده شغلی جوانان ما دارد؟ وقتی درس خوانده های ما که باید-آگاهانه- در صف اول پرسشگری باشند، این ذهنیت نادرست و این ترس موهوم را دارند چه جای توقع از عوام است؟

     

     

    درست است که به مثابه قول «وصف خورشید، به شب پره اعمی نرسد» هنوز اندک کسانی هستند که از سوال (بویژه از سوی جوانان) می هـراسند و در مقابل هر تغییر، مـقاومتی جـاهلانه به خرج می دهند اما برای شکستن این فضا و حرکت به سمت جامعه ای پویا و روزآمد، چاره ای جز پرسشگری و مسیری جز پیگیری مطالبات عمومی نیست. اگر می خواهیم فرزندانمان در شهری بزرگ شوند که سوال از مدیران شهری پیرامون انجام وظایف آنان « تابو» به شمار نیامده و راه بر پرسشگری بسته نباشد، ضروری است که وظیفه شهروندی را -با رعایت حرمت افراد و جوانب قانونی-به جا آوریم. به فرزندانمان بیاموزیم که خداوند بزرگ آنان را آزاد آفریده و پرسیدن، یکی از حقوق انسانی آنان است. نصیحت کنفوسیوس را به یاد داشته باشیم: «به جای نشستن و لعنت فرستادن به تاریکی، شمعی روشن کن».

     

    شهرام صالحی

    هفته نامه مرودشت

     

     




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1077
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari