صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • گزارش تصویری: به مناسبت روز کارگز
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس در بخش بانوان
  • گزارش تصویری: مسابقات وزنه برداری قهرمانی استان فارس
  • گزارش تصویری: جلسه شورای اداری شهرستان مرودشت
  • کاهش هفتاد و دو درصدی ابتلا به سالک در سال گذشته
  • ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت زنده‌گیری شدند
  • مدال برنز مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته بانوان کشور به ورزشکار دختر مرودشتی رسید
  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • با کسب ۹ نشان طلا،نقره و برنز آینده سازان کشتی مرودشت بر سکوی دوم فارس ایستادند
  • عملیات وعده صادق ضربه کاری به رژیم غاصب کودک کش بود
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در شهرستان مرودشت
  • دیدار صمیمی مدیران با مردم، در مسجد الزهرا (س) مرودشت
  • رها سازی آب سد درودزن به منظور حمایت از تولید و کشاورزان مرودشت
  • حجاب وعفاف در جامعه باید نهادینه شود
  • چهار وزنه‌بردار فارسی در لیست جدید تیم ملی بزرگسالان ایران
  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  •  

     


    معضلی به اسم نداشتن روابط عمومی در مرودشت

    نويسنده - خبرنگار: محمود فریدونی

     
    1252
    :كد
    چهارشنبه 1 خرداد 1392



     

    با گسترش روز افزون وسایل ارتباطی و ضرورت اطلاع رسانی و مشارکت مردم، مدیران سازمان ها تصمیم به تعریف جایگاه جدیدی به اسم روابط عمومی شدند.
    اهمیت این موضوع کم کم به شهر مرودشت هم رسید و با تشکیل برخی از روابط  عمومی های مستقل و برخی به صورت وابسته  عملأ وارد این میدان شدند.
    بی شک ورود روابط عمومی ها در مرودشت یک معجزه محسوب می شود و همین که برخی ادارات و سازمان ها خود را موظف کردند که به روشنگری افکار عمومی بپردازند، نعمت بزرگی است.
      وظایف روابط عمومی ها:
    در بعد روابط عمومی بایدپنج رویکرد را مدنظر گرفت:
    رویکرد خبری و اطلاع رسانی
    رویکرد تشریفاتی
    رویکرد تبلیغاتی
    رویکرد آموزشی
    رویکرد مدیریتی


     رویکرد خبری  و اطلاع رسانی:
    در این رویکرد، روابط عمومی ها وظیفه دارند که رویدادهایی را که در مجموعه خود اتفاق می افتد،به اطلاع عموم برسانند و یا مطالبی را که در مورد مجموعه آنها در سایر رسانه ها درج می شود، رصد کنند تا در صورتی که مسأله ای بر خلاف عملکرد سازمان در نزد افکار عمومی مطرح شود آن را با دادن جوابیه اصلاح کنند یا در صورت درج خبرهایی موافق عملکرد سازمان از آن رسانه ها تقدیر کنند و یا با ارتباط با این رسانه ها خبرهای خود را علاوه بر درج در رسانه های خود، در اختیار سایر رسانه ها نیز قرار دهند تا تعداد بیشتری از مردم از وقایع سازمان مطبوع اطلاع پیدا کنند.
    هم چنین با توجه به اینکه سازمان ها پویا هستند و دارای برنامه ها و پروژه هایی هستند که باید عموم از آنها اطلاع پیدا کند، نقش اطلاع رسانی روابط عمومی ها هم از اهمیت خاص خود برخوردار است.
     رویکردتشریفاتی:
    دراین رویکرد، روابط عمومی ها موظف هستند تا با رعایت اصول تشریفاتی، موجب رضایت دیدگاه افراد و مدیرانی شوند که حضور آن ها باعث پیشبرد اهداف سازمان است.
    تشریفات شامل پذیرایی، جایگاه نشستن و محل استراحت است که بیشتر باید شامل مدیران و سرمایه گذارنی شود که تصمیم آنها درمنافع سازمان نقش دارد.

     رویکرد تبلیغاتی:
     در این رویکرد روابط عمومی ها با ترویج مسائلی که  مورد نظر سازمان است، سعی می کنند به ترویج و فرهنگ سازی آن کمک کنند که در این رویکرد روابط عمومی ها از دیرباز با این مسأله درگیر بوده اند. مسائلی نظیر بنر زدن و پلاکارد این ذهنیت اشتباه را برای برخی مدیران و روابط عمومی ها و مردم ایجاد کرده است که تنها وظیفه روابط عمومی ها زدن چند عدد پلاکارد و پرچم است.
     رویکرد آموزشی:
    از آنجا که سازمان ها در تحول هستند و وظایف جدید به آنها واگذار می شود، باید بتوانند برای پیشبرد اهداف و سریعتر انجام شدن برنامه ها و جلوگیری از مشکلات و بالا رفتن هزینه ها، مقوله آموزش را مدنظر گیرند و همچنین برخی سازمان ها هستند که باید با آموزش و فرهنگ سازی عملأ جلوی برخی معضلات را بگیرند و یا با ترویج برخی فعالیت ها عملأ اهداف سازمان ها را پیش ببرند. سازمان هایی مانند شهرداری، اداره آب، برق و گاز که با مردم مستقیمأ رابطه داشته و آموزش مردم نیز رابطه مستقیم با برنامه ایشان دارد، را می توان نمونه های از این سازمان ها نام برد.
     رویکرد مدیریتی:
    هر سازمانی دارای مشتریانی است که در اصطلاح ارباب رجوع نام دارند که نوع افکار، رفتار و میزان رضایت آنها بر رسیدن به اهداف سازمان مؤثرند؛ در نتیجه باید از افکار آن ها نسبت به سازمان اطلاع پیدا کرد. از طرفی میزان رضایت ارباب رجوع از خدمات سازمان بیانگر این مطلب است که آیا سازمان مربوطه در امر برنامه ریزی دچار مشکلی است یا نه؟ یا به عبارتی، نظرات ایشان  نوعی ارزیابی برنامه هاست.
    در این رویکرد روابط عمومی سازمان ها باید با استفاده از وسایل ارتباطی، نظرات را جمع آوری کنن، بازخورد برنامه ها را ارزیابی نموده و در اختیار مدیران قرار دهند تا آنها در برنامه ریزی هایشان اعمال کنند.
     

    ویژگی های مدیر روابط عمومی:
    با توجه به این رویکردها بهتر است افرادی که برای روابط عمومی ها  انتخاب می شوند از ویژگی های زیر برخوردار باشند:
    -خبرنگار باشند یا دوره های خبری دیده باشند،
    -به مباحث عملیات روانی و روانشناسی افراد و مدیریت رسانه ای آگاه باشند
    -آشنایی با رایانه و اینترنت و وسایل ارتباطاتی داشته باشند
    -ویژگی های شخصیتی همچون خوش اخلاقی، احترام گذاشتن، داشتن فن بیان و دست به قلم بودن و به خصوص سعه صدر از مسائلی است که اگر مدیر روابط عمومی نداشته باشد مضحک است و برای وی جای پیشرفت ندارد.
    -از بیشتر مسائل سازمان اطلاع داشته باشد، بنابراین نیاز است که برنامه های سازمان را خوب بشناسد. به این منظور مسؤلان روابط عمومی باید علم خود را بروز کنند. برای مثال دانستن وظایف سازمان، قانون های مرتبط با سازمان و... از جمله مسائلی است که اگر روابط عمومی ها اطلاع نداشته باشند، ارتباط با افراد را برایشان مشکل می کند
     وضعیت روابط عمومی ها در مرودشت:
    با در نظر گرفتن مسائلی که در بالا ذکر شد، قاعدتا نباید این انتظار را داشته باشیم که  در مرودشت روابط عمومی ها وضعیت خوبی داشته باشند.
    یکی از دلایلی که می تواند در موفقیت مدیران روابط عمومی ها موثر دانست، بحث نگرش مدیران سازمان یا ادارات است. در صورتی که مدیران از سواد مدیریتی برخوردار باشند بی شک روابط عمومی ها موفق هستند اما وقتی بسیاری از مدیران ما سواد مدیریتی ندارند و بعضا یک تخصص خاص دارند، نباید انتظار داشت روابط عمومی ها از وضعیت خوبی برخوردار باشند.
    در حال حاضر در مرودشت یا ادارات روابط عمومی ندارند یا اگر دارند این فرد تخصص روابط عمومی ندارد و یا تنها در یک بعد کار می کند.
     کدام ادارات در مرودشت روابط عمومی دارند؟
    اداراتی که روابط عمومی مستقل دارند و خود دارای سایت هستند عبارتند از:
    شهرداری، آموزش و پرورش(مرودشت،درودزن، کامفیروز، سیدان)، میراث فرهنگی، دانشگاه آزاد، فرمانداری، مرکز آموزشی و درمانی شهید مطهری و علوم و تحقیقات.
    اداراتی که روابط عمومی دارند اما وابسته به استان هستند:
    پیام نور، سپاه، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، هلال احمر و تبلیغات اسلامی.
    اداراتی که روابط عمومی ندارند:
    برق، نفت، گاز، آبفا، راه وشهرسازی، اسناد، دادگستری، نیروی انتظامی، محیط زیست، بنیاد مسکن، مخابرات، پست، کار ورفاه و تامین اجتماعی، صنعت،معدن و تجارت، ورزش و جوانان، ارشاد، منابع طبیعی، ثبت احوال و دامپزشکی.
    مراکزی که روابط عمومی ندارند اما دارای سایت اطلاع رسانی هستند:
    نماینده مرودشت، امام جمعه مرودشت، دانشگاه علمی و کاربردی، پردیس کشاورزی، سما، پردیس دانشکده پزشکی ، مرکز بهداشت، برخی مدارس، شهرداری سیدان، شهرداری کامفیروز و شهرداری رامجرد.
     در حال حاضر  وضعیت روابط عمومی ها خوب نیست اما باید این را مدنظر گرفت که در این بین برخی وضعیت بهتری دارند اما اگر بخواهیم یک روابط عمومی خوب معرفی کنیم عملا نداریم.
    در زیر مواردی از عملکرد روابط عمومی ها را بیان می کنیم:
    1- در بعد خبری متاسفانه بسیاری از همکاران ما اصول اولیه نوشتن خبر را هم بلد نیستند، به طوری که وقتی خبر تولید می کنند در نوشتن لید و تیتر دچار اشتباه می شوند و یا بعضأ مشاهده می شود که برای تیتر نقطه می گذارند که این غلط است.
    2- در بحث تایپ خبر، متاسفانه گاهی مشاهده می شود که یا حروف جابه جا شده اند یا متن دارای غلط املایی است که از دوستانی که سالی، ماهی یک خبر تولید می کنند این عمل پذیرفته نیست. شاید از یک خبرگزاری که روزانه صدها خبر تولید می کند،غلط تایپی پذیرفته باشد، اما از این دوستانی که هفته ای و ماهی یا بعضا گاه به گاه خبر تولید می کنند، پسندیده نیست که غلط هم داشته باشند.
    3- نوع ویرایش متن و عدم تسلط به دستور زبان باعث می شود که متن معنی مشخصی نداشته باشد. مثلأ در خبری از جهاد کشاورزی نوشته شده بود که فلان همایش برپا شد که این غلط است و برای این خبر باید نوشت فلان همایش برگزار می شود زیرا برپا شدن مخصوص برخی خبرهای خاص است.
    4-  عدم ارتباط با دیگر رسانه ها، بی تفاوتی نسبت به درج مطالب آنها، ندادن هیچ گونه جوابیه و استفاده نکردن از ظرفیت آنها و حتی تقدیر نکردن از پوشش خبری آنها، نشان دهنده عدم داشتن سواد و آگاهی مدیران روابط عمومی هاست، البته ناگفته نماند که روابط عمومی شهرداری مرودشت در این زمینه وضعیت بهتری دارد.
    5- تهیه گزارش های تصویری بدون کیفیت و بدون رعایت اصول اولیۀ کادر، زاویه و سایز و هم چنین نداشتن لوگو، نشان دهنده عدم تخصص این روابط عمومی هاست، البته روابط عمومی مرکز آموزشی و درمانی برای عکس هایش لوگو می گذارد، اما تناسب نداشتن اندازه این لوگو و عکس عملا درج لوگو را به سخره کشانده است.
    6-  بسیاری از این روابط عمومی ها قبل از آن که روابط عمومی سازمان باشند، روابط عمومی شخص رییس هستند که فقط خبرهای شخص رییس را منتشر می کنند. آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد و فرمانداری بیشتر این رویکرد را دنبال می کنند.
    7- بسیاری از روابط عمومی ها به نسبت وقایعی که در مجموعه آنها اتفاق می افتد خبر کمی تولید می کنند و به نوعی دچار تن پروری خبری هستند. دانشگاه پیام نور و علوم و تحقیقات از نمونه ها هستند.
    8- برخی روابط عمومی ها که گاهی می خواهند کار فرهنگی کنند، چون سواد لازم را ندارند بعضا به جای این که در راستای اهداف سازمان کارهای فرهنگی  و فرهنگ سازی کنند با برگزاری برنامه های بی ربط و پیش پا افتاده، سروته قضیه را به هم می آورند.
    9-  شخصیت فردی بسیاری از روابط عمومی ها برخلاف پست اجرایی آنها که باید انسانی دارای قدرت ارتباطی بالایی باشند، دارای شخصیت منزوی و درونگرا هستند که این منشا بسیاری از کم کاری هاست. برای مثال سایت ندای مرودشت بارها به مدیران و روابط عمومی ها پیام و درخواست همکاری با این عنوان داده است که سایت ندای مرودشت حاضر به درج اخبار شما به صورت رایگان است، اما برخی مسئولان این روابط عمومی ها و مدیران حتی زحمت جواب دادن پیامک را هم به خود ندادند. البته در این میان برخی مدیران مثل اداره ورزش و جوانان دعوت ما را پذیرفت و ما به صورت رایگان خبرهای این اداره را درج می کنیم.
    10- بسیاری از اداراتی که با توجه به بالا بودن حجم فعالیت های انجام شده، باید در بعد روابط عمومی فعال تر باشند، عملأ کم کاری و هیچ کاری می کنند. سپاه، ارشاد ، ورزش و جوانان، هلال احمر، آموزش و پرورش، فرمانداری و شورای شهر  از جمله این ادارات هستند. هیچ کاری از جمله خصوصیات بارز اداره ارشاد است و باید به حال شهر مرودشت تأسف خورد که در بعد رسانه ای، فرمانده پلیس آن شهر از رییس اداره ارشاد شهر فعال تر است.
    11-متأسفانه بسیاری از مسئولان وقتی می خواهند سایتی راه اندازی کنند به جای اینکه اول فکر کنند بعد اقدام، اول اقدام می کنند بعد فکر! این مسئله باعث می شود که اصلأ ندانند فلسفه سایت چیست! به همین دلیل این سایت ها را به طور ناگهانی تشکیل می دهند ، بدون آگاهی و سلیقه ای کار می کنند و پس از مدتی یا سایت غیر اصولی پیش می رود یا راکد می ماند که سایت ثبت احوال و پردیس کشاورزی نمونه راکد بودن و سایت امام جمعه  نمونه غیر اصولی پیش رفتن است.
    این موارد، تنها نمونه ای از عملکرد روابط عمومی هاست که بیشتر در بعد خبری به آن پرداخته شده است، و اگر بخواهیم رویکرد های  دیگر را  نیز تحلیل کنیم عملأ متوجه می شویم که چیزی به اسم روابط عمومی در مرودشت وجود ندارد.

     

     


    منبع:ندای مرودشت



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1514
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari